Autor: Ondřej Pokorný Akce 28. 4. 2020

Konečně máme nováčky. A co teď?

O tématu onboardingu byla už popsána polovina internetu a důležitost zapojení nových zaměstnanců do života firmy hned od prvního dne rozporují snad jen ti nejzatvrzelejší otrokáři. Přesto se při rozhovorech ve firmách poměrně často setkáváme s lidmi, kteří na první chvíle v nové práci nevzpomínají v dobrém – neukázali jim šatnu, nepřipravili přístupové kódy k systému, nedoporučili, kam si zajít na oběd, nebo dokonce nepředstavili nejbližší spolupracovníky.

Mnohdy si při takovém interview říkáte, jak je to vůbec možné. Ale asi nejsou lidi, nebo je špatně nastavený systém. Nováčci se tak po nástupu potýkají s celou řadou problémů a některé z nich se nevyřeší tím, že je posadíte do zasedačky a pustíte jim video představující život ve vaší korporaci.

Co tedy s tím? Ideální jsou samozřejmě proškolení šéfové i kolegové, propracovaný program na první dny a správně namíchaná kombinace pracovních i neformálních mítingů. Užitečnou pomůckou jsou pak vyladěné nástroje – ať už brožurky nebo návody v počítači (pokud tedy nováček dostane hned na začátku přístupové kódy…), prostě instrukce a informace, které si vaši noví kolegové mohou v klidu prostudovat buď přímo v kanceláři nebo třeba ještě před nástupem.

Jeden takový návod nedávno přichystali ve Švédském rozhlase (Sveriges Radio), veřejnoprávním rádiu se sídlem ve Stockholmu, které však vysílá ze studií po celé zemi od Malmö na jihu až po Kirunu na severu. Švédští rozhlasáci hledají poměrně širokou škálu zaměstnanců od zkušených techniků až po mladé křepelky do ranního vysílání – u všech nováčků ale potřebují, aby chápali fungování organizace, věděli, na koho se obrátit, a rozuměli, jak svým úkolům, tak si zvyšovali přehled o práci svých kolegů.

Níže se můžete podívat na video, které digitální návod „jak se stát rozhlasákem“ představuje. Přístup do interního systému rozhlasu ani podrobnější náhledy se mi zatím od Švédů nepodařilo získat, ale jako intro bude snad pár pohyblivých obrázků stačit. Pro čtenáře, kteří ve svém životě udělali moudřejší rozhodnutí než autor těchto řádek, co se kdysi místo něčeho smysluplného naučil švédsky, pár vysvětlivek:

  • Hos oss växer världen (U nás vyrůstá svět – Employer Branding koncept Švédského rozhlasu)
  • Välkommen till jobet (Vítej v práci)
  • paní s kudrnatými vlasy je ředitelka Cilla Benkö
  • odkazy na homepage intranetu: Vad vi gör (Co děláme), Hur vi jobbar (Jak pracujeme), Få koll på oss (Prozkoumej nás), Din utveckling (Tvůj rozvoj), Bra att veta (Dobré vědět)
  • a další vybrané momenty: Lyssna på våra lyssnare (Poslechni si naše posluchače), Vår värdegrund (Naše hodnoty), Möt kollegorna (Potkej se s kolegy), För dig som vill bli chef (Pokud se chceš stát šéfem)
  • a na úplný závěr videa ředitelka říká: „Využij příležitosti, trochu si tady počti, projdi si představení firmy, nauč se co nejvíc o Švédském rozhlasu ještě před tím, než k nám přijdeš první den. Na viděnou někde na chodbě. Bude to stát za to.“

Takže konec hlášení ve švédském jazyce. Jakým způsobem přistupujete k onboardingu ve vaší firmě? Sázíte na osobní nasazení kolegů, máte nějaké pomůcky jako videa nebo časopis? Dejte vědět, jakým způsobem pracujete se svými nováčky. Ono totiž platí, že když sedíte poprvé bezradně s veslem v ruce uprostřed Vltavy, při nejhorším se vykoupete ve studené vodě. Když ale nezaškolíte nové kolegy, můžou vám brzo uplavat ke konkurenci.

________________________________________________________________________________________________

Chcete se dozvědět,  jak se nabírají a vedou lidé tam, kde to funguje? Přijďte na 2. ročník konference Employer Branding Experience. Jen do 30.6. můžete koupit lístky za early birds cenu 5 990 Kč. Více se dozvíte na webu konference.

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.