Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Inspirativní počiny – vol. 7

Toto je první díl Inspirativních počinů v roce 2018. Sbíral jsem tentokrát déle, ale o to pečlivěji. V článku najdete zbrusu nové a povedené kariérní stránky, první český časopis určený (zejména) pro kandidáty, video zachycující firemní kulturu firmy natočené a zpracované zaměstnanci, nový formát pracovního inzerátu naplněný vyladěným obsahem, fotkami a videi, chatboty, kteří si již zvesela povídají v České republice s operátory a nakonec i tip na knížku o budování sehraných týmů, kterou jsem přečetl jedním dechem.

Sborník Inspirativních počinů 2017 si můžete prolistovat, přečíst či stáhnout zde.

Jednoduše a přehledně k nákupnímu košíku

Firemní kariérní stránky jsou něco jako e-shop pracovních nabídek. Kandidáti na ně nepřichází úplně naslepo – firma je již něčím zaujala. Jdou do druhé fáze rozhodovacího procesu výběru nového zaměstnavatele (zaznamenání —> zvažování —> rozhodnutí (= odeslaný životopis)), stávají se uchazečem. Vstoupí, rozhlédnou se, přečtou si něco o firmě (ideálně příběh a poslání), seznámí se s nabídkou podloženou rozhovory se zaměstnanci, podívají se na fotografie z firemních akcí, aby nasáli atmosféru, která ve firmě panuje. A jestli to vše proběhne podle jejich očekávání, najdou si konkrétní pracovní inzerát a pošlou svůj životopis. Povedené kariérní stránky naposledy vyšvihli v Etneteře pro E.ON. Velmi dobrá struktura, přehledný design, nabídka pro jednotlivé cílové skupiny zaměstnanců. Palec nahoru.


Není všechno jenom on-line

Když vyrazíte představit svou firmu na pracovní veletrh na vysokou školu, kariérní stránky budete jen stěží zájemcům rozdávat. Potřebujete vymyslet něco, co jim můžete dát do ruky, když se zastaví u vašeho stánku. Firmy se často uchylují k různým více či méně povedeným informačním brožurkám nebo rozdávání dárkových předmětů od žvýkaček po prezervativy. Nikoho zatím v českých luzích nenapadlo udělat pro zájemce časopis, který by je vtáhl do příběhu značky, inspiroval je zajímavými myšlenkami, radami a tipy pro studenty, představil jim firemní historii, kulturu a zaměstnance, možnosti vzdělávání a kariérního růstu, prostě celou společnost i s její nabídkou. Tedy až doteď. První časopis takového ražení vydalo EY, které tak doplňuje svůj mix prostředků náborové komunikace (kariérní stránky, blog, sociální sítě, newsletter) o tento atraktivní formát.


Profesionální střih nebo autentická kamera?

Lámete si hlavu nad tím, jak by mělo být zpracované vaše video pro účely oslovení lidí na trhu práce – získávání nových spolupracovníků? Ptáte se, jestli potřebujete ruce profesionálů, nebo vám postačí dobře nastříhané video z rukou hobíka, ve kterém se sem tam nějaká moucha objeví? V Decathlonu odpovědi na tyto otázky již znají. Jejich zaměstnanci natočili, nastříhali a ozvučili video, které navíc do profesionálního zpracování daleko nemá. A vůbec – není proč stát o dokonalé zpracování, když v současném světě je jejich cílová skupina mladých sportovců zvyklá na kvalitu Instagram Stories a Facebook Live. Když najdete zaměstnance, které natáčení videí baví, pomůžete jim se scénářem a zapracováním vašeho EVP, získáte tím nejen super autentické video, ale také video s velkým dosahem mezi současnými zaměstnanci.


I pracovní inzerát můžete mít rádi

Dynamická firma hledá, požaduje, nabízí, tak pošli životopis. Šup šup. Že je vám tato struktura pracovního inzerátu povědomá? A už jste přišli na to, jak to změníte – jak uděláte inzeráty více pro-kandidátské (rozumějte vycházející z potřeb a očekávání kandidátů), jak do nich dostanete trochu emocí a oči-přitahujících prvků? Dalším bořitelem zaběhnutých pravidel je Airbank, která ve svých inzerátech na portálu Cocuma namixovala hned několik věcí. Pracovní roli představuje budoucí šéf, v inzerátu najdete fotografie pracovního prostředí, video rozhovor s budoucí kolegyní, která hovoří o firemní kultuře a pracovní atmosféře. No a odpovědní formulář můžete jednoduše vyplnit jedním klikem přes profil na Linkedinu. Future is now :)


Můžete mít tým hvězd, ale mizerné výsledky

Vím, vím, není mezi vámi mnoho fotbalových fanoušků. Přesto nemůžu nezmínit příběh naivního miliardáře a jeho fotbalového klubu AC Sparta Praha, který si před touto sezónou nakoupil celou kabinu nových zahraničních hvězd včetně trenérů z Itálie. A výsledky... zatím se nedostavily, trenérský tým byl minulý týden odvolán. Sny o ligovém titulu se ztratily v mlze nemastných výkonů. Hvězdy nezazářily. Fotbal stejně jako byznys není individuální sport. Hráči se musí nejdříve sehrát, získat vzájemnou důvěru, pochopit myšlenky trenéra. A to se nestane přes noc. Kdyby si tak někdo ze sparťanů přečetl knížku (zní to jako protimluv? :)) s názvem 5 příčin selhávání týmů / Jak je rozpoznat a odstranit z pera Patricka M. Lencioniho... Já jsem ji přečetl o víkendu ve Strážném v Krkonoších, ale myslím, že bude perfektní, ať ji budete číst kdekoli.

A-hoj-ja-jsem-Klara-chtel-bys-vedet-neco-o-praci-v-nasi-spolecnosti?

Chatboti aneb roboti, kteří si s námi umí povídat na internetu, jsou tady již déle. Mezi prvními je začaly používat e-shopy. Teď se ale urvali ze řetězu a díky českému startupu Feedyou vtrhli do světa personalistiky. Aktivně si povídají s uchazeči, dělají předvýběry, udržují vztahy! Nejí, nespí, fungují 24/7/365 a nevyžadují pracovní smlouvu ani platby na sociální a zdravotní pojištění. A co na to personalisti? Chatbot nám během dvou měsíců přivedl 65 uchazečů na pozice operátorů výroby a skladníků/manipulantů. Pětadvacet z nich jsme si pozvali na pohovor. Pět k nám po Novém roce nastoupilo na HPP a další máme v řízení,“ prozradila Jana Tvrzníková, HR Business Partner v Knorr-Bremse. Chatbot je nasazený na jejich Facebook stránce a je součástí jejich náborové kampaně. Více si přečtěte v tomto článku

 

A jaký počin z oblasti firemních kultur, spolupráce lidí a firem a značek zaměstnavatelů zaujal na začátku roku 2018 vás? Dejte mně prosím vědět, ať můžeme sdílet další a další Inspirativní počiny, které postupně erodují nábor, jak jej známe z dob minulých.

"Náboru odzvonilo. Budoucnost je v přitahování."

 

Dále si přečtěte:

  1. Náborová videa pro ECCO
  2. 3 způsoby, jak použít video v náboru
  3. Značka zaměstnavatele - Souznění se značkou uvnitř (2. část)
  4. Značka zaměstnavatele - Souznění se značkou uvnitř (1. část)
  5. Technologie v Employer Brandingu - s čím začít?

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.