Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Značka se buduje zážitkem

Po čtyřech letech jsme se konečně v pekárně rozhoupali a obsahově postavili další, v pořadí druhou, konferenci na téma značka zaměstnavatele. Tu první — Brand Mixer s podtitulem One Brand / One Nation — jsme spískali se Skondrem (Petr Skondrojanis) a HR Kavárnou, s tou druhou nám prakticky a organizačně pomohly holky ze vzdělávací společnosti 1. VOX.

První konference nás přivedla ze světa značek do světa značek zaměstnavatelů. Změnili jsme naše zaměření (a v důsledku toho také náš slogan z „Brand / Business / Design“ na „Pomáháme přitahovat lidi“). Druhou konferencí — Employer Branding Experience 2017 s podtitulem „Jak se vedou a nabírají lidé tam, kde to funguje“ — jsme již chtěli přivést účastníky ke zkušenostem, jak se značky zaměstnavatele v praxi budují. (btw. anglické slovo experience jsme v názvu nepoužili jen tak náhodou; v češtině znamená zkušenost a zážitek. Stejně tak to může být i s vaší značkou — může to být zkušenost nebo zážitek.)

Jako řečníky jsme vybrali ty nejpovolanější, lídry firem, kteří staví (a slaví) úspěch na spolu-práci s lidmi. Značky zaměstnavatelů se totiž budují každodenní trpělivou spolu-prací s lidmi, prací na silných firemních kulturách. Budují se činy, ne slovy. Budují se tím, jakou zkušenost svým lidem připravujeme (Employee Experience), mnohem méně marketingem. Značky zaměstnavatelů se nebudují tím, co firmy sdílí na Facebooku nebo Linkedinu, jak působivé náborové video natočí, jestli umístí virtuální realitu na svých kariérních stránkách (jak nám někteří chytrolíni chtějí nakukat).

Jaké myšlenky na konferenci zazněly? Vezmeme to hezky popořadě. U každého spíkra jsem zachytil dvě tři myšlenky, které mi dodnes zní v uších. Další myšlenky můžete objevit ve vizualizaci na konci článku, kterou pro nás vytvořila úžasná Bea Brosková nebo v prezentacích řečníků, které si můžete prolistovat na našem SlideShare profilu.

 

Firemní kultura — Davidova zbraň proti Goliášovi

Prvním řečníkem byl můj parťák Jirka Landa, spoluzakladatel BrandBakers, rybář, tenista, kytarista — kytarista, který publikum naladil na notu firemních kultur, které jsou duší značek zaměstnavatelů, mocnou zbraní, nejen pro získávání nových posil, ale také pro zapojení a udržení stávajících zaměstnanců. Jeho přednášku s názvem Firemní kultura — Davidova zbraň proti Goliášovi, si rozhodně přečtěte celou.

 

 

 

„Lidé zůstávají ve firmách ze třech důvodů: jsou jimi SMYSL, KULTURA A ODMĚNA, přičemž firemní kultura se nedá ničím nahradit, je nejméně substituovatelnou položkou.“ 

„Pokud to myslíte s budováním značky zaměstnavatele opravdu vážně, začněte uvnitř firmy.“

 

Firemní kultura je to nejcennější, co máme

Druhý řečník přijel z moravského Silicon Valley. Když vedete v Brně IT firmu a sháníte do týmu další ajťáky, jako Jirka Halousek z IReSoftu, víte, co je to najít jehlu v kupce sena. Jirka si jednoho dne řekl, že zkusí místo klasického náboru lidi přitahovat na firemní kulturu. Dneska je na recepci v IReSoftu velká návštěvní kniha, jako bývá na hradech, do které píší svoje vzkazy ředitelé nejrůznějších firem, kteří se sem jezdí dívat, jak taková firemní kultura vypadá.

 

 

 

„Budujeme značku zaměstnance, ne zaměstnavatele.“

„Udělali jsme z webu zaměřeného na zákazníky, web zaměřený na zaměstnance.“

 

Co jsme podělali někde mezi stým a šestistým zaměstnancem

Jestli chcete, aby vás milovali vaši zákazníci, musí vás nejdříve milovat vaši zaměstnanci. Když chcete dělat zákazníkům radost, musí být u vás radost pracovat. S takovými myšlenkami přišla Míša Stražovská ze společnosti ZOOT. „Musíte si lidí skutečně vážit a práci jim ulehčovat a umožňovat.“ Prozradila, jak se ZOOTu daří šířit radost mezi zaměstnanci, i dnes, když je jich více než 700.

 

 

 

„Děláme věci, které lidé chtějí. A děláme taky výměnné pobyty.“

„Máme ambasadora dobrého konce — takovou zpovědnici.“

 

Šťastní lidé v práci jsou jako bublinky v šampaňském

Na konferenci se představila také firma, která přijímá nové a nové zaměstnance, a přitom nemá pracovní inzeráty. Firma, která dělá jídlu dobré jméno. A ze své zkušenosti můžu říct, že nejen jídlu — i pivu, profesi číšníků a kuchařů a prostředí restaurací. Jak to v Ambiente dělají, že se jim daří nacházet a vybírat takové lidi, jak s nimi dále pracují a jak šíří své hodnoty v týmu, který dnes čítá více než 900 lidí? To nám prozradila Hanka Smítalová.

 

 

 

„Nové projekty, nové koncepty, rozjíždějí nejlepší stávající zaměstnanci.“

„Smysl naší práce — vylízaný talíř.“

„Mluvíme i s lidmi (kandidáty) jen tak, s lidmi, kteří se nám na první pohled vůbec nehodí.“ 

 

Rok Dunbara — čím stmelit staré pušky a nováčky

Poobědový odpolední program otevřel Martin Palička, který již 17 let buduje firmu inspirovanou principy svobodné firmy. A já myslím, že když chcete budovat svobodnou firmu, musíte být nejdříve sami svobodní (pozn. jak jsem poznal Martina na jedné párty v Bratislavě, svobodný je dost). Etnetera je firma, která se chce dožít 100 let a Martin Palička otevřeně říká: „Nejdůležitějším aktivem firmy nejsou lidé, ale správní lidé.“

 

 

 

„Vše začíná důvěrou v lidi.“

„Vytváříme bezpečné pracovní prostředí. Jsme transparentní a máme rádi humor.“

„Motivovat zaměstnance? Dobrým základem je ne-demotivovat.“

 

Naše experimenty a zkušenosti se svobodou v práci

Když jste před pár lety přišli do firmy OpenOne, uviděli jste na velké skříni na recepci loga zvučných firem. Dnes, na stejném místě, visí fotky zaměstnanců a jejich dětí. Jak se v čase vyvíjí firma, která dělá z call center (pozn. někdy jim říkají kólcentráky) coolcentra, ve které si lidé sami určují své platy a odměny, kde vládne pohoda, bezpečí a chuť si pomáhat, nám prozradil její kmenový náčelník Michal Beránek.

 

 

 

„Dříve, než začnete rušit vnější stimuly (výkonnostní odměny), pracujte na vnitřní motivaci.“

„Kulturu budujeme a posilujeme rituály. Máme pondělní snídani — Zdeňkoviny, děkovací rituály a zapalování svíček o Vánocích, kdy přejeme naší firmě.“

 

Zažít firmu jinak

Dalším řečníkem byl lídr firmy, do které se můžete jít podívat na zkoušku ještě předtím, než tam začnete pracovat. Může trvat den, dva nebo taky celý měsíc. Vybrat ty správné lidi je pro SYMBIO zcela zásadní. Libor Šimon, spoluzakladatel firmy, se výběru posil věnuje sám, odpovídá na emaily, povídá si s lidmi. Jde mu o to, aby člověk do firmy svými hodnotami a tím, čemu věří, zapadnul, aby nastala symbio-za.

 

 

 

„Vytvořit podmínky, někam spolu jet, ono už z toho něco vykrystalizuje.“

„Chcete-li vědět, jak si jako značka stojíte, podívejte se na profily vašich lidí na sociálních sítích.“

„Pracovní inzeráty děláme na každou pozici jinak. A máme s tím úspěch.“

 

Keď si ľudia spoločne nastavujú platy, je to drsné. Ale stojí to za to!

Přál bych vám zažít, slovy obtížně zachytitelné, aroma — ve kterém se mísí důvěra, spolu-práce, naladění, nadšení, radost — když otevřete dveře poradenské společnosti Maxman Consultants. Hotový Gerlachovský štít pozitivních emocí. Jsem přesvědčen, že je to z velké části díky Lukášovi Bakošovi, který firmu vede jako tým dospělých osobností, protože vést lidi stylem „rodič—dítě“ ho prostě nebaví.

 

 

 

„Ve valné většině firem už mozek lidem dorostl. Není proto nutné s lidmi jednat jako s dětmi.“

„Lidé potřebují vidět věci v kontextu, pak jsou schopni se motivovat sami.“

 

Jako moderátor jsem se s účastníky konference loučil slovy díků a také s jedním přáním:

„Až zítra potkáte na chodbě svého šéfa a bude se vás ptát, jaká byla konference a k čemu je ta firemní kultura vůbec dobrá, řekněte mu, že až se bude příště dívat do finančních výkazů, uvidí, jak se vám dařilo v uplynulém období. Když se však podívá do firemní kultury, uvidí, jak se vám bude dařit v letech následujících.“

 

Ty 4 roky — mezi první a druhou konferencí — jsme v BrandBakers vyplnili prací na tom, aby se změnilo prostředí spolu-práce firem a lidí, aby lidé nebyli tak často lidskými zdroji a hodnoty, které ve firmách vznikají, vznikaly radostněji. Dává vám to smysl? Pomůžete nám s tím? Dejte nám, PROSÍM, vědět, že v tom nejsme sami. Díky!

P.S. Nasát atmosféru konference můžete z dalších fotografií.

 

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.