Inspirativní počiny – vol. 9
Skvělé po-činy značek zaměstnavatelů, firemních kultur a poctivého HR marketingu, na jednom místě.
Číst víceTento díl bude o firemních kulturách, které jsou duší značek zaměstnavatelů. Společně s posláním (účelem existence společností nad rámec tvorby zisku) obsahují nejvíce emocí a jsou tím pádem největším prostorem pro odlišení se od ostatních zaměstnavatelů na trhu práce. Funkční benefity, v části co společnost nabízí zaměstnancům výměnou za jejich práci, jako například možnost podílet se na zajímavých projektech (příležitosti), možnost pracovat odkudkoliv (nejen z domova), možnost částečných úvazků, podmínky a prostředky k práci, odměňování a benefity, takový prostor pro odlišení nenabízejí. Lehce se kopírují a dorovnávají. Pakliže jste nečetli, přečtěte si také první, druhé, třetí a čtvrté vydání Inspirativních počinů.
Firemní kultura je zásadním předpokladem pro tvorbu hodnoty, ať již ji budeme měřit zorným úhlem majitelů, zákazníků nebo zaměstnanců. Můžete chtít zvyšovat hodnotu společnosti organickým růstem taženým inovacemi. Když však nepřipravíte ornou půdu pro své myšlenky, finance, technologie a vše, co do byznysu vkládáte, žádná dobrá inovace vám jen tak nevyroste. Kultura si dá strategii k snídani. Ornou půdou, na které sázíte, je vaše firemní kultura, síť významů, v nichž a s jejichž pomocí zaměstnanci tvoří, které přijímají od své společnosti (zejména lídrů), a které naopak předávají jejímu okolí. Na začátku této rovnice stojí poslání, kolem kterého se mohou lidé „sejít“ a spojit a pro které jim může dávat smysl odevzdávat více než jen „práci od-do“.
Jak je firemní kultura důležitá se dá říct ještě jinak:
„Když se podíváte do finančních výkazů, uvidíte, jak se vám dařilo v uplynulém období. Když se podíváte do analýzy firemní kultury, uvidíte, jak se vám bude dařit v letech následujících.“
Dnešní listinu Inspirativních počinů odstartuji tedy příkladem poslání, které si nepochybně najde své fanoušky. A o to při budování značek jde, že?
Jde říct ještě jednodušeji „PROČ“ dělá vaše firma to, co dělá? Podle mě moc ne. Lepší snad byl už jenom Tomáš Baťa se svým „Obout svět“. Obsah sdělení na obrázku níže pokračuje tím „JAK“ toho firma dosahuje: „Díky vlastnímu vývoji výrobků. Máme vlastní designová a vývojová centra. Výrobky testujeme ve vlastních laboratořích i reálných podmínkách. Prodáváme pouze v našich prodejnách. Proto nemáme zbytečné náklady.“. Co myslíte, jak dobře rozumí poslání Decathlonu jejich zaměstnanci? Dokáží si představit byznys model svého zaměstnavatele? Simon Sinek, autor knižního bestselleru Začněte s proč, by se zaradoval. Pro obraznost to můžete porovnat například s tímto posláním: „Jsme odhodláni být přední světovou petrolejářskou a petrochemickou společností. Abychom toho dosáhli, musíme nepřetržitě dosahovat skvělých finančních a provozních výsledků, a to při zachování nejvyššího etického standardu.”
Na trhu s nízkou nezaměstnaností existují dvě velké bariéry, které brání zaměstnaným lidem změnit práci: 1) lidé si nedokáží představit, jaké to SKUTEČNĚ je pracovat v dané společnosti a 2) když už pošlou svůj životopis do firmy, nikdo jim neodpoví. Ten druhý důvod je legrační, viďte? Bohužel, je to realita. Pojďme se podívat, jak můžete odstranit tu první bariéru — jak lidem ukázat, jaké to u vás SKUTEČNĚ je. Etalónovým příkladem je v této oblasti Ambi, síť restaurací Ambiente (mimochodem jejich posláním je „Dělat jídlu dobré jméno“). Píšou blog „Jídlo a radost — Ukazujeme, jak to funguje u nás v Ambiente“, jednotlivé značky restaurací — Lokál, Kantýna, Brasileiro a další — plní Instagram fotky jídel a příběhy svých zaměstnanců nebo také profily na Facebooku — jako například Lokál. Ke všemu si ještě přičtěte obsah v časopise „A noviny“ (letní číslo si můžete prohlédnout zde) a na kariérních stránkách Zapoj se, na kterých nenajdete inzeráty na otevřené pozice, pouze obecný formulář „chci u vás pracovat“. Hotovo vymalováno. Do této firmy se lidé hlásí sami.
Ne všichni mají miliardové tržby (nebo zisky jako české banky), stejně jako Klapzuba neměl na platy Messiho a Suáreze. Tyto firmy nemůžou investovat do získání pozornosti lidí na trhu práce miliónové rozpočty. Stejně jako Klapzuba trénoval své kluky s nabídkou — makat na sobě a něco dokázat. A nezmohla je ani pýcha, i když porazili Barcelonu 31:0 a byli slavní po celém světě. Optimics, firma specializovaná na výzkumy a analýzu online zákazníků, je takovou Klapzubovou firmou. Makají na sobě, na své firemní kultuře. I když jsou úspěšní, zůstávají lidmi, říkají o sobě: „Nejsme fanatici. Jsme normální kluci a holky, kterým jen není lhostejné, kam směřuje svět. Ten směr chceme udávat.“ I když jejich kariérní stránky mají ještě nějaké mouchy (nejsou na nich živí lidé, například), rozhodně si pozornost zaslouží. Zajděte se tam podívat a zažijte na vlastní kůži jejich firemní kulturu, o kterou pečuje lídr společnosti Jirka Brázda.
Kluci z PurposeFly vytvořili nástroj Frank, který vám znázorní vztahy v týmu, najde opinion lídry, kteří v součtu s vašimi formálními lídry, tvoří „hlavu organizace“. A to se vám bude hodit, když budete chtít zavést změnu, pracovat s lídry nebo talenty, nebo třeba budovat značku zaměstnavatele. Navíc, to vše prostřednictvím 5 – slovy pěti – jednoduchých otázek, které mapují vztahy mezi jednotlivými lidmi, úroveň důvěry v týmu, hledá největší inspirátory, přispěvatele výsledků a nositele kompetencí. Následně matematický model spočítá výsledky a udělá vizualizace interních vazeb. Na ně navazuje analýza a interpretace, na jejímž základě můžete kvalifikovaně dělat zásadní rozhodnutí ve vaší firmě. Podívejte se ve videu níže, jak Frank funguje.
Začal vycházet elektronický magazín o lidech, hodnotách, vizích a silných firemních kulturách — CULT. Nestojí za ním nikdo jiný než muž činu – jeden z nejpovolanějších v oblasti firemních kultur – Petr Skondrojanis, který stojí za projekty jako Cocuma (tržiště firemních kultur) nebo talk-show konferencí Culture Rocks! Prolistujte si první vydání nebo se rovnou začtěte do článku Culture-driven firmy / Byznys postavený na lidech, kultuře a smyslu, který vám napoví, o čem časopis bude.
Když už jsem si začal s tím Klapzubou, zakončím tento díl citátem fotbalisty. Opravdu, fotbalisty?! Tak určitě. Chilský útočník Alexis Sánchez se vyjadřoval k atmosféře v kabině FC Arsenal, přičemž hezky popsal, co spojuje silné mančafty nebo firmy se silnými firemními kulturami:
„Lídři (válečníci), kteří nebojují proto, že nenávidí ty před sebou, ale protože milují ty za sebou.“
A jaký počin z oblasti firemních kultur, spolu-práce lidí a firem a značek zaměstnavatelů zaujal vás? Dejte nám vědět, ať můžeme sdílet další a další Inspirativní počiny, které postupně erodují ztuhlou oblast Řízení lidských zdrojů (povinný to předmět na Vysoké škole ekonomické :)
Skvělé po-činy značek zaměstnavatelů, firemních kultur a poctivého HR marketingu, na jednom místě.
Číst víceV Citfin původně chtěli vytvořit zajímavý dárek pro klienty. Nakonec z toho byl poměrně velký…
Číst víceLoni zvýšilo investice do HR marketingu 27 procent firem, letos náklady porostou hned v polovině…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.