Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Jak napsat pracovní inzerát

Varování! Tento článek je dlouhý. Jeho přečtení vám zabere kolem 20 minut. Jestli chcete změnit pracovní inzeráty, udělejte si čas, uvařte si kafe, vezměte si tužku a papír na poznámky a pusťte se do čtení. Jestli ho dočtete, zřejmě byl o něčem. A s pracovními inzeráty je to podobné. Téměř na každém workshopu dostávám otázku, jak může být pracovní inzerát dlouhý. Odpovídám, že pracovní inzerát s dobrou nabídkou si člověk rád přečte až do konce bez ohledu na jeho délku.

V tomto článku vám postupně předložím recept, ingredience, dobré a špatné příklady, jak (ne)napsat pracovní (dříve náborový) inzerát, se kterým budete mít šanci prodat svou firmu a práci v ní. Ano, čtete správně — prodat. Ono totiž v situaci, kdy je na trhu tak žalostně málo lidí bez práce, si s pasivním nabízením obvykle nevystačíte. Musíte začít prodávat. A dále, když už jsme v tom prodeji, neříkejte lidem na trhu „kandidáti“... Oni to ve skutečnosti kandidáti nejsou. Jsou to zaměstnanci jiných firem. Jestli se z nich kandidáti stanou, teprve rozhodnete svými činy, komunikací a nabídkou.

Proč máme psát lepší pracovní inzeráty, když nejsou lidi? Jsou a nejsou. Sice je nyní v ČR bez práce opravdu málo lidí (nezaměstnanost je kolem 3,6 %), ale 1 700 000 lidí (39 % ze všech zaměstnanců v ČR) je nespokojených. Trápí je množství práce, nedostatek ocenění, odcizení, rutina a dokonce i ponížení. Polovina z těchto lidí se každý rok rozhoupe ke změně, začne si hledat novou práci. Výše uvedená data jsou z článku Pracovních míst je dostatek, ale firmy neumějí nové pracovníky přilákat; Hospodářské noviny, 5. 6. 2017, data z MPSV a LMC. Máme tedy 850 000 lidí, ze kterých můžeme udělat kandidáty. Nejlépe naše kandidáty. Tak pojďme na to.

 

1. RECEPT aneb postup, jak na pracovní inzerát

Vy, kteří rádi trávíte čas v kuchyni, víte, že při vaření či pečení všechno na sebe navazuje a výsledek je závislý od každého kroku. Proto spolu projdeme recept postupně a pomalu. Abychom nic nepřipálili, ani nepřepálili.

Zdroj: Recept na pracovní inzerát, Petr Hovorka, 2015

   1.   Nabídka

Chcete-li něco prodávat, potřebujete znát svůj produkt a vědět v čem je dobrý, lepší než ty konkurenční, ideálně v čem je na trhu jedinečný. Věřte mi, už přes 20 let něco prodávám. Jestli ještě EVP (Employer Value Proposition) nemáte nebo máte velmi obecné EVP, udělejte to takto: pozvěte 4-6 kolegů — zástupce pracovní role, pro kterou pracovní inzerát připravujete – na hodinovou schůzku a zeptejte se jich na dvě otázky: 1) proč jste si vybral/a naši společnost? a 2) proč u nás dnes (stále) pracujete? Odpovědi si zapište (nebo ještě lépe nahrajte na mobil) a udělejte z důvodů prostřednictvím přiřazení vah průnik. Vyberte top 3 důvody, proč u vás dnes lidé (v dané pracovní roli) pracují. Ty by se měly stát základem vaší nabídky.

Tip pro ty, kteří nemají trpělivost, čas, podporu (nebo nahraďte jakoukoli další výmluvou) pracovat na lepších pracovních inzerátech: Změňte alespoň pořadí odstavců ze současného „náplň práce-požadujeme-nabízíme” na nové uspořádání „nabízíme-náplň práce-požadujeme“. Vytvoříte tím inzerát, který bude o něco více prodávat než nabízet.

Přečtěte si jakou má nabídku Česká pojišťovna pro obchodníky:

„Je mnoho důvodů, proč se k nám přidat...

Tradice, know-how, zázemí... (kdo to ale dnes o sobě neříká, že... J Od ostatních zaměstnavatelů se lišíme především v těchto třech věcech: 1) od začátku na to nebudete sami – máme pro vás propracovaný systém adaptace, školení a vzdělávání – pakliže jste obchodník s jiskrou v oku, uděláme z vás hvězdu!, 2) o své kariéře rozhodujete sami – špičkový specialista nebo manažer obchodní kanceláře?, 3) hvězdným obchodníkům u nás náleží hvězdná odměna.“

   2.   Cílení komunikace

Možná se mnou budete souhlasit, že nabízet úplně to samé (stejné EVP) dělníkům, obchodníkům, ajťákům, technickým inženýrům, nedává příliš smysl. Každý slyší na něco trochu jiného, hovoří jinou řečí. Takže, když už dostanete kolegy na schůzku s HR, trochu ji prodlužte (na zhruba 2,5 hodiny) a sestavte s nimi persónu ideálního kandidáta pro danou pracovní roli. Nazujete si boty, ve kterých kandidáti chodí. Proniknete do jejich myslí, nahlédnete do jejich motivací, přání, obav a strachů. Zjistíte jaká média sledují, na kterých sítích a kdy brouzdají, na jaké akce chodí. Uvědomíte si, že je můžete oslovit kromě pracovního inzerátu na pracovním portálu také v těchto místech. A porozumíte pár dalším věcem. Ohromně vám to pomůže. Jak sestavit persónu kandidáta se dočtete v tomto článku.

Podívejte se, jak se liší nabídka pro jednotlivé profese v jednom z našich posledních projektů na stránkách http://www.zliberceproevropu.cz/.

Přečtěte si na obrázcích níže, jak McDonald`s nabízí jednu a tu samou práci různým cílovým skupinám. Btw. McDonalds začal s Employer Brandingem jako jedna z prvních společností zhruba před 10 lety. 

   3.   Lidština

Místo toho, abyste se učili řemeslu textařů (copywriterů), zajděte raději na kurz lidštiny. Teď vážně. Až zasednete k psacímu stroji, zavřete oči a představte si svého kamaráda či dobrého známého, o kterém si myslíte, že by se vám pro danou pracovní roli hodil. Jak ho seznámíte s tím, jaké to u vás je, proč u vás lidé pracují, jaké by byly jeho úkoly? Tipnu si: budete mluvit v celých větách, ne odrážkách, popíšete mu, jak to u vás chodí v malých příbězích, řeknete mu, jaký je šéf daného týmu, jaké mají v týmu rituály, co spolu lidé z týmu podnikají, dokonce věřím, že se zmíníte i o tom, co ve vaší firmě / v daném týmu není úplně ideální. Zapomenete na korporátní fráze a nebudete ani super cool ani jinak vychýlení, budete to vy. Nebudete nic lakovat, nebudete si na nic hrát.

Podívejte se na pracovní inzerát, zejména část Jak to u nás v AVE chodí, na řidiče popelářských aut.

   4.   Férovka

Už jsem to nakousnul v předchozím odstavci. Prostě ukažte lidem, že to u vás není jen samý med. Lidé nejsou hloupí a pravděpodobně znají někoho, kdo u vás pracuje nebo pracoval a zeptají se. Když budete blafovat, dělat re-klamu (= nabízet něco, co je ve skutečnosti jinak, nebo něco zamlčovat), sympatie a věrné zaměstnance těžko získáte. Simon Sinek, autor bestselleru Začněte s proč, k psaní pracovních inzerátů doslova říká: „Buďte brutálně upřímní ohledně práce, kterou nabízíte. Pakliže je práce u vás chaotická a lidé dělají spoustu přesčasů, řekněte to lidem. V opačném případě se lidé zamilují do práce, kterou nabízíte, a ne do té, kterou budou ve skutečnosti dělat.“. Chcete-li získat sympatie (o co jiného v případě pracovního inzerátu jde), buďte odvážní a napište do inzerátu alespoň 1 věc, která zaměstnance v celé firmě / nebo jen v rámci dané pracovní role netěší. Jestli nevíte, co by to mohlo být, zeptejte se vašich zaměstnanců, oni to vědí.

Podívejte se, jak EY otevřeně říká studentům a absolventům VŠ, že je na začátku v roli asistenta čeká hooodně práce do noci, a ne tolik líbivý work-life-balance.

   5.   Slovo šéfa

Že se lidé finálně rozhodují pro danou firmu také podle osoby budoucího šéfa, není žádné tajemství. Sami to zjistíte, až se zeptáte svých zaměstnanců na schůzce „Proč si vybrali vaši firmu jako zaměstnavatele“. Co s tím? Zajděte za šéfem, ať vám řekne, jakého chce člověka do týmu. Nemám na mysli, aby vám řekl, co by měl člověk znát a umět. Mám na mysli, jaký by měl správný člen jeho týmu být, jaké by měl mít charakterové vlastnosti. Až vám bude odpovídat, rychle si zapisujte nebo tajně nahrávejte a pak přepište. Do pracovního inzerátu pak dejte citaci šéfa (před uveřejněním mu to dejte k odsouhlasení) s uvedením jeho jména. Pomůžete tím autentičnosti inzerátu a také lidem, kteří si beztak svého budoucího šéfa před první schůzkou gůglí. Btw. tímto způsobem také trochu zapojíte budoucího šéfa do náboru. Protože je to především jeho odpovědnost, že má dostatek správných lidí v týmu. Vy, personalisté, mu pouze pomáháte ;-)

Přečtěte si pracovní inzerát / výzvu, kterou napsal ex-CEO společnosti IFE CZ, a.s. Mirek Galuška. Když jsem tento příklad použil na posledním workshopu minulý týden, jeden z účastníků jej komentoval slovy „Tam bych se i našel.“. A o to přesně jde. Aby si lidé dokázali představit firemní kulturu, pravidla, prostředí.

   6.   Cíle, ne náplň práce

Raději než o bodové náplni práce se rozepište o cílech, které jsou s danou pracovní rolí spojeny. Co bude první úkol člověka, který k vám nastoupí? Podle čeho budete měřit jeho úspěchy? Prostě je seznamujte s tím, na čem budou lidé pracovat, a ne co všechno budou dělat. Předpokládám, že to šéf týmů ví a když se ho zeptáte, na tyto otázky vám odpoví v souvislých větách ne odrážkách. Víte, jak hloupě zní, když firmy seznamují obchodní zástupce s jejich náplní práce těmito slovy: dosahuje a zvyšuje profitabilní objem prodeje a podíl na trhu s nealkoholickými nápoji; ve spolupráci se zákazníky identifikuje a využívá prodejní příležitosti pro růst dané kategorie; proaktivně buduje a rozvíjí formální i neformální vztahy se současnými a novými zákazníky; požadavky zákazníka a jeho priority řeší včas, efektivně a vždy s přidanou hodnotou pro zákazníka?

Podívejte se na příklad z pracovního inzerátu slovenského Telekomu (T-Mobilu) na pobočkového prodejce:

„Jaká práce na tebe čeká?

Úkolem prodejce je... Hádej :) Jasně, budeš prodávat, co zákazníkům na očích uvidíš, ale i to, co jim na nich neuvidíš. Taky jim poradíš, pomůžeš, poděkuješ za návštěvu. Prostě byznys - znáš to, ne? A budeš taky na sobě pracovat, aby ses brzy stal Best-sellerem ;-)“

   7.   Výstupy, ne požadujeme

Jak to vlastně je — chcete obsadit volnou pracovní roli kýmkoli, kdo splní vaše kritéria nebo raději někým, kdo přinese výsledky, které si od pracovní role / člověka slibujete?

Ze zkušeností vím, že nepotřebujete vypisovat a prodlužovat inzeráty takovými bláboly, jako v případě náborového inzerátu na obchodního zástupce, ve kterém požadují: efektivní komunikaci směrem k zákazníkům a kolegům; nadšení, flexibilní reakce a pozitivní přístup ke změnám; prodejní zkušenosti a prokazatelné výsledky, nebo schopnost naučit se a aplikovat prodejní a vyjednávací dovednosti; vytrvalost při dosahování cílů / vlastní motivace dotahovat věci do konce; schopnost vnímat a vyhledávat obchodní příležitosti; umění plánovat (dlouhodobě/krátkodobě) a stanovovat priority v denních aktivitách, sebekontrola. A to je tak třetina požadavků v inzerátu, klidně se podívejte na celý inzerát.

Věřte, že různí lidé potřebují k dosažení výsledků (to chcete!) různé předpoklady ve formě dovedností a znalostí. Tím, že přesně a dlouze vypíšete všechny požadavky, nepomůžete firmě dosáhnout svých cílů. Omezíte tím leda přísun správných lidí, kteří by své jméno rádi spojili s vaší značkou, protože se jim líbí proč, jak a co děláte.

Podívejte se, jak kluci z Komerční banky napsali něco málo o tom, co bude člověk dělat. Dokonce to rozepsali do dvou odstavců — S čím začnete a Co vás čeká dál.

Přečíst si můžete také část pracovního inzerátu České pojišťovny na pojišťovacího obchodníka:

„Co budete potřebovat ke své práci?

Výbava hvězdného obchodníka zahrnuje především obchodní talent (cit pro byznys, umění klientům naslouchat – vidět příležitosti), jiskru v oku (nadšení pro svou značku) a vytrvalost (jen tak se nedá odradit neúspěchem). O potřebě se neustále učit jsme již mluvili. Můžete jezdit na kole nebo vlakem, bude však lepší, když budete mít řidičák a auto.“

Jsme na konci receptu na nový pracovní inzerát, pojďme se podívat na potřebné ingredience.

 

2. INGREDIENCE aneb dílky, bez kterých pracovní inzerát nesestavíte

Přesně tak — nesestavíte. Protože vy máte inzeráty sestavovat, ne psát. Jednotlivé dílky, jak je nyní spolu projdeme, vám pomůžou napsat vaši kolegové — zástupci dané pracovní role, budoucí šéfové týmů (hiring managers) a třeba i vaši marketéři. 

Zdroj: Ingredience pracovního inzerátu, Petr Hovorka, 2015

   1.   Hlavní výzva – oslovení

Znáte to, čtete noviny — papírové nebo elektronické — a první na co koukáte je titulek nebo obrázek, poté si přečtete perex (první odstavec pod obrázkem) a když vás něco z toho zaujme, pokračujete dále ve čtení článku. V opačném případě přecházíte na další. Stejně tak je to u pracovního inzerátu. Když nezaujmete v prvním odstavci, máte smůlu. Můj tip je jednoduchý, nenabízejte lidem práci (tu mají), prodávejte jim příležitost (tu lidé často hledají) a vypíchněte to nejlepší, co máte.

Podívejte se na příklady z pracovních inzerátů České pojišťovny a innogy:

„Chcete-li v životě něco dokázat, vzít osud do svých rukou – začít podnikat, spojte se s námi. Hledáme hvězdu – nejlepšího pojišťovacího obchodníka (poradce) pod českým sluncem – pro kancelář v Ústí/Labem.“

„Není zákaznický servis jako zákaznický servis. My v innogy své klienty neodbýváme, my se jim snažíme vyhovět. Chcete lidem spíše pomáhat, než se s nimi hádat po telefonu? Máte zájem pracovat s kolegy, kteří to mají podobně jako vy a rádi vám vyjdou vstříc, když bude cokoli potřeba? Rozšiřujeme oddělení příchozích hovorů v Brně, tak to zkuste u nás.“

   2.   Příběh a poslání

Chcete-li získávat správné lidi do svého týmu, začněte od příběhu, tedy motivů a okolností, které vedly k založení společnosti. A řekněte lidem také proč byla vaše společnost založena a co je současným důvodem její existence nad rámec vydělávání peněz. Proč od vás zákazníci kupují vaše produkty či služby. Simon Sinek říká: „Pokud management společnosti nedokáže jasně formulovat, proč společnost existuje, jak potom může čekat, že zaměstnanci budou vědět, proč mají každé ráno přijít do práce.“. Tento odstavec je alternativou k současnému standardnímu představování společností (opisuji z jednoho dnešního inzerátu na jobs.cz): „Společnost AB, spol. s r.o., součást nadnárodní skupiny CD Group a člen americké skupiny EF, která je největším distributorem náhradních dílů na světě, hledá do svého týmu v České republice novou kolegyni/kolegu na níže uvedenou pozici.“.

            Přečtěte si příběh a poslání společnosti Nutricia a innogy:

„Náš příběh se začal psát před více než sto lety. Na konci 19. století se v Holandsku každé páté dítě nedožilo prvního roku kvůli nedostatku správné výživy. Kravské mléko, které bylo považováno za logického nástupce mléka mateřského, nebylo pro děti bezpečné. Mlékař Martinus Van der Hagen se s tím rozhodl bojovat a v roce 1896 začal vyrábět speciální mléko pro děti. Svou recepturu nazval Nutricia a později tak pojmenoval i celou společnost. Od té doby pomáháme dětem v jejich zdravém vývoji a zvyšujeme kvalitu života nemocným lidem všech generací.“

„Domácí úkoly dokončené pod lampičkou dávno po Večerníčku. Vyhřátá kuchyně při rodinné snídani. Nebo třeba osvětlená tovární hala na předměstí. Bez elektřiny, tepla a zemního plynu by život ztratil rovnováhu. Innogy existuje proto, aby k tomu nedošlo. Více jak 1,7 mil. zákazníků v České republice spoléhá na energii, kterou dodáváme tam, kde je potřeba. Jsme tu prostě od toho, aby lidé a firmy mohli fungovat tak, jak chtějí.“

 

   3.   Jaký bys měl být?

Když už jste lidem řekli, proč děláte to, co děláte, řekněte jim také, jak to děláte. Jakou máte firemní kulturu. A protože pracovní inzerát nejsou kariérní stránky, postačí, když to řeknete popisem, jakého kolegu z pohledu charakterových vlastností chcete. A s tím vám pomůže budoucí šéf, jak jsem již popsal v odstavci „Slovo šéfa“.

Jak na následující 3 dílky jsem již rovněž popsal v odstavcích výše, konkrétně: 1. Nabídka, 6. Cíle ne náplň práce a 7. Výstupy ne požadujeme.

   4.   Proč se k nám přidat?

   5.   Co budeš dělat?

   6.   Co budeš potřebovat?

Zastavíme se tedy spolu u posledního dílku, kterým celý pracovní inzerát uzavřeme.

   7.   Co dále a kontakt

V hantýrce se tomu říká call-to-action, část textu, ve kterém říkáme lidem, co chceme, aby udělali. Je to místo, kde můžete znovu o člověka projevit zájem, poděkovat mu za jeho čas, že přečetl tak dlouhý inzerát až do konce, a nabídnout mu možnost setkání. Určitě to může znít lépe než obligátní „V případě zájmu nám pošlete na jobs@firma.cz své CV a motivační dopis.“, někteří to ještě šperkují o „V případě, že se vám neozveme do 14 dnů, nesplňujete naše požadavky.“.

Podívejte se, jak se to dá napsat jinak na příkladu innogy:

„Myslíte, že bychom si rozuměli? Co si tedy popovídat pěkně z očí do očí. Napište Jarce Novákové na jarka.novakova@innogy.cz, zavolejte na 602 271 011, nebo vyplňte náš předpřipravený formulář. Rádi se s vámi spojíme a probere možnou spolupráci.“ 

Jak může vypadat jinak napsaný pracovní inzerát se podívejte na příkladu níže:

Já vám také děkuji, že jste dočetli až sem. Věřím, že alespoň některý z tipů v článku použijete a společně s kolegy sestavíte lepší pracovní inzeráty. Těším se na chvíli, kdy bude již od prvního kontaktu — pracovního inzerátu — patrné, že firmy o nové lidi skutečně velmi stojí. Dejte prosím vědět, jak se vám daří, rád o vás uslyším. Klidně napište (petr.hovorka@brandbakers.cz) nebo zavolejte (+420 602 271 011), můžeme to spolu po telefonu nebo u kafe probrat.

Můžete také vzít celý tým personalistů / recruiterů k nám do pekárny na celodenní workshop, na kterém si všechno osaháte, budete rovnou skládat jednotlivé dílky k sobě tak, že na konci bude celý inzerát. Podmínkou je, že vezmete také 3 zástupce dané pracovní role, pro kterou budeme pracovní inzerát psát. Ideálně vezmete s sebou také hiring managera dané pracovní role. Otevřený workshop na psaní pracovních inzerátů jsme z nabídky vyřadili. Mám rád hmatatelné výsledky a ty na otevřeném workshopu, kterého se účastnili personalisté z různých firem, nebylo možné dosáhnout.

 

Nebo si přečtěte další inspirativní články na téma pracovních inzerátů:

 

 

 

 

 

 

titulni obrazek: Green Chameleon / unsplash.com

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.