Employer Value Proposition. Taková, jakou ji potřebujete.
Posviťme si na tento fenomén Emloyer Brandingu, na různé přístupy k jeho tvorbě a využití, na…
Číst víceNejprve stručně. Začalo to tabulkou s tématy. Poté jsme se pobavili s klientem, promluvili si se studenty, dali jsme hlavy dohromady a vystřihli wireframe. Ten jsme vyladili, proměnili v grafický návrh a web nakódovali. Trvalo nám to lehce přes půl roku. Výsledek najdete na adrese www.cestasey.cz.
EY patří mezi poradenské firmy, jejichž byznys je z velké části postavený na práci se studenty a čerstvými absolventy. Každý rok jich společnost nabírá kolem stovky. Začínají dílčími úkoly na projektech, postupně však přebírají čím dál větší zodpovědnost a stoupají ve firemní hierarchii.
Aby přísun šikovných mladic a mladíků nepřestal, musí EY dlouhodobě vytvářet se studenty vztahy. Musí jim vysvětlovat, v čem spočívá práce v poradenství, dostat se jim pod kůži, bavit je a přesvědčit, aby se vydali právě na cestu s EY. A je důležité pracovat vytrvale. Jakmile si totiž jeden ročník odnese ze školy tubusy s diplomem, je potřeba mířit na studenty o rok, dva, tři mladší.
EY toho dělá spoustu. Připravuje pro studenty workshopy, jezdí za nimi do škol i na kariérní veletrhy, kde jim konzultanti vyprávějí o své práci a rozdávají brožury, nebo je nechává nahlédnout do firemního života na sociálních sítích. Jenže na vysokých školách momentálně studují populačně nejslabší ročníky a v „boji o talenty“ nespí ani konkurence – třeba kariérní weby přímých konkurentů EY, firem Deloitte nebo KPMG slouží jako platforma nabízející ty nejdůležitější informace na jednom místě. A právě s kariérním webem jsme EY pomohli.
Velké firmy mají svá pravidla. Týkají se práce na projektech, stylu prezentace, nákupu rychlovarných konvic do kuchyněk a samozřejmě i přijímacích řízení. V případě EY vše začíná online přihláškou na vypsanou pozici, pokračuje testem a končí pohovorem, případně Assessment Centrem.
Cesta rozhodnutého uchazeče tedy začíná u inzerátu, který musí být někde umístěn. Zažitou praxí je vyvěšení inzerátu na jobs.cz (LMC), kam firmy odkazují z kariérních záložek svých obecných webů, případně ze sociálních sítí. Jenže co s nerozhodnutými kandidáty, kteří ještě nechtějí posílat svůj životopis a vy je nejprve musíte přesvědčit? Na takové studenty a absolventy se musí pomaleji. Musíte je nejprve naladit na své kmitočty.
Ideálním řešením je v takovém případě samostatný kariérní web, který s pomocí dobře nastavené analytiky umožňuje sledovat chování návštěvníků. Může se jednat o stručnou microsite s jednoduchou strukturou, která poslouží spíše v kampani, je však možné i obsáhlejší řešení. Korporátní weby (jako např.: www.ey.cz) jsou oficiální prezentací firmy, která míří zejména na management klientů. A o kariéru v poradenské firmě nemá zájem ostřílený finanční ředitel, ale čerstvý absolvent, který sice možná chodí na přednášky v kravatě, je mu ovšem bližší úplně jiný styl komunikace, má jiné priority a jeho chování na webu se rovněž odlišuje. Design manuál tedy sice dodržet musíte, ani copy nemůže působit naprosto nepatřičně, ale s kariérními stránkami na samostatné doméně máte mnohem volnější ruce.
Začali jsme tím, že jsme si prošli kariérní weby konkurence (doma i v zahraničí), prostudovali dostupné podklady z globálních i lokálních zdrojů EY a prozkoumali je pohledem: „Je to zajímavé pro studenty a jak?“. EY působí v přibližně 150 zemích světa, materiálů – print, online, fotky, články, videa – tedy vytváří firma spoustu, proto jsme v nich udělali systém. Vznikl nám seznam nosných témat, který vypadal zhruba takto:
Pobavili jsme se o tématech s několika studenty VŠ (přeci jen oni jsou cílovka, my už máme diplomy zaprášené – máme-li vůbec nějaké) a probrali to přímo s klientem. Zapřemýšleli jsme, jak bychom mohli jednotlivé věci na webu odprezentovat, a nakonec nám vyšla témata, která by měla být prioritní, i oblasti, jež bychom my Slované mohli nazvat třeba „nice to have“.
Vyskládat pod sebe hotové věci je samozřejmě málo. Už po prvním návrhu wireframu nám bylo jasné, že se myšlenky na jednoduchou microsite musíme vzdát. Témat bylo prostě moc a web by byl na scrollování příliš dlouhý – nemluvě o mobilní verzi. A stejně tak jsme celému webu chtěli dát koncept.
Obojí se rozhýbalo v momentě, kdy jsme do hry pustili persony. Jednak se nám díky personám podařilo rozložit obsah do kategorií – studenta, který o EY ví naprosté minimum, zajímají spíše témata ze sekce „O nás“, studenta, který si chce zjistit informace o konkrétním oddělení, zaujmou zase sekce „Vyber si obor“, „Volné pozice“ nebo „Příběhy kolegů“ –, jednak nám tím došlo, že uživatel bude po webu „cestovat“ a stejně tak se vlastně „na kariérní cestu“ připravují i studenti a absolventi. Vzhledem k tomu, že jsme chtěli dát na webu slovo současným i bývalým zaměstnancům EY, kteří v medailoncích popisují tu svoji cestu s EY, čímž na svých příbězích ukazují studentům nabídku, byl koncept „Cesta s EY“ na světě.
Sepsali jsme většinu textů – chtěli jsme být co nejstručnější –, shromáždili fotky, videa, odkazy a wireframe a svěřili se do rukou grafika, který navrhl typové stránky (homepage s widgety, o nás, oddělení, medailonek) a vytvořil klikací model webu, kde jsme všechno odprezentovali klientovi. Spousta práce shrnutá v jednom krátkém odstavci.
A dovolíme si zestručnit i další desítky hodin práce programátorů, jejichž úkolem bylo přeměnit grafickou maketu ve funkční web – frontend i backend, včetně importu volných pozic z jobs.cz, ve verzi pro desktop, mobil i tablet, pro všechny prohlížeče (fáze testování trvá doopravdy dlouho). Stránky jsme nejprve postavili ve zkušebním prostředí, vypořádali připomínky a poté jsme web nahráli tam, kam patří – www.cestasey.cz.
Celková příprava webu trvala přibližně půl roku. Vytvořili jsme platformu, která shrnuje to nejdůležitější, co studenty na EY zajímá, poměrně snadno se dá rozšířit její statický obsah a zároveň umožňuje přihlásit se na volné pozice. Přichystali jsme sekci Články, která spolu s kampaněmi na sociálních sítích zajistí, aby se web nestal skanzenem, ale žil i dynamických obsahem. Ten pak půjde využít třeba do newsletteru. Vytvořili jsme prostě stránky, které mají šanci na cestu s EY přivést dlouhou řadu studentů a absolventů. Pod výsledek se moc rádi podepisujeme.
Ale přesto jsme se opět něco nového naučili. Nevíme jak, protože projekt tohoto typu je vždycky poměrně živý, ale snažili bychom se od sebe zřetelněji oddělit jednotlivé fáze tvorby webu. Když doplňujete obsah a texty v momentě, kdy grafik má již hotový návrh, nedělá to dobrotu. Stejně tak je nešikovné měnit grafiku v situaci, kdy jste začali web kódovat.
Testování webu na všech možných platformách a prohlížečích nejde urychlit. Když už jste přesvědčeni, že máte vychytané všechny chybky, narazíte třeba na nefungující zvuk videa – problém, který nastane pouze u jediného videa, v mobilní verzi webu a ještě jenom na iPhone. A podobných věcí se vždycky objeví spousta (vřele doporučujeme dokonale prověřit zejména zobrazení a funkčnost webu na prohlížeči, který na osobní schůzce používá klient...). Je tedy určitě vhodné si na začátku definovat alespoň prohlížeče a jejich verze, pro které budete web optimalizovat a testování vyhradit minimálně čtvrtinu celkového času na kódování stránek.
A na závěr poznatek k minimalismu. Pravidlo „méně je někdy více“ nevzniklo jen tak náhodou. Při práci na kariérních stránkách budete postupně zjišťovat, že byste chtěli přidat ještě toto téma, dodat tento text, doplnit tuto fotku a možná ještě tuto funkci, ale ve výsledku se tím celý web spíše komplikuje.
Posviťme si na tento fenomén Emloyer Brandingu, na různé přístupy k jeho tvorbě a využití, na…
Číst víceNa Mission Statement, tedy vyjádření poslání firmy, někdo nahlíží jako na bezcennou formulaci,…
Číst víceNaučíme vás, jak vytvořit atraktivní nabídku a udělat z náborového procesu zážitek.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.