Důvěry-hodná značka potřebuje důvěru
Stejně jako akciové trhy i značky zaměstnavatelů potřebují k růstu a posilování, důvěru. A tu si…
Číst víceDůležité není co, ale proč a jak! Takové bylo motto konference Culture Rocks, kterou organizoval Petr Skondrojanis [Skondr], zakladatel portálu Cocuma (Company Culture Market). Souzníme v tom spolu. Hodnoty, vize, prostředí a vztahy, DNA firmy a její identita – přitahuje to víc než palba benefitů. Dnes už nestačí lákat budoucí kolegy na to, co děláte, je potřeba ukázat, jak to děláte. Ve slůvku „jak“ se skrývá kouzlo a osobnost každé firmy.
„Lidé si mohou vybrat – buď „pracovat pro nějakou firmu“, anebo pracovat pro „skvělou firmu“, která otevřeně mluví o tom, „jak a proč” podniká.“
fotografie © Peter Varga
Nechci se pouštět do úplných výčtů myšlenek jednotlivých spíkrů nebo jejich subjektivního hodnocení. Takový článek určitě napíše někdo jiný. Pokusil jsem se zachytit jednu-dvě myšlenky každého spíkra, které mi i po týdnu zůstaly v hlavě. Ke své ostudě přiznávám, že jsem si tentokrát nedělal poznámky. Nechal jsem se totiž naplno unést atmosférou v prostorech galerie Forbidden Spot, vy-la-dě-ným moderováním Skondra, který byl neuvěřitelně připravený, pohotový a vtipný (nominuji ho v kategorii moderátor roku) a přítomností své ženy, která vyrazila na konferenci se mnou.
fotografie © Peter Varga
Václav Muchna z Y SOFTU věří v sílu sdílené vize (vybudovat českou globální firmu), za kterou jeho lidé mohou jít, a již méně ve vedení příkladem (přístup leading-by-example). Je pořád na cestách mezi Brnem, USA a Asií. Jeho firemním modelem je osvícená monarchie.
Yemi A.D. se stále učí, jak delegovat úkoly a předávat odpovědnost kolegům v týmu, kteří nejdou přesně v jeho šlépějích, ale hledají si svou vlastní cestu k dokonalosti. Také řeší, jak nastavit spolupráci kreativních umělců, kteří potřebují pro své nápady čas s „delivery managery“, kteří to celé musí ukočírovat a dodat klientovi v termínu.
Dita Přikrylová vybudovala Czechitas z dobrovolnické aktivity vzdělávání holek v IT oblasti do rostoucího byznysu. Nyní zjišťuje, že „firma“ bude přece jen potřebovat nějaké procesy a zakotvení hodnot a přístupů do písemné / šiřitelné podoby. Počet lidí v týmu se skokově zvětšuje, bez procesů už to nepůjde.
Láďa Trpák, zakladatel ZOOT, se podělil o poslední střet firemních hodnot (významné to součásti firemní kultury) s požadavky majitelů / investorů. V současné době například řeší, jak vybalancovat „dodávku radosti“ (prodejem toho, co zákazníci chtějí) s požadavkem na růst tržeb (prodejem toho sortimentu, co dělá největší tržby a zisk).
Petr Pouchlý je nejen gamifikátor nr. 1 v ČR, ale také skvělý performer. Ve svém příspěvku vykázal Skondra do hlediště do role diváka a do role spíkra a moderátora obsadil sebe. Podnikání jako hra (předem jasná pravidla, hraní pro samotný průběh a učení se) dává větší smysl všem hráčům, protože přirozeně lidi vtahuje a baví.
Pavel Diviš prezentoval svou vizi budoucnosti strojírenství a archetyp strojaře, čímž pobavil vyprodaný sál. Ve své firmě TGS mění špinavý obor strojírenství, ve kterém lidé v potu a oleji dřeli do úmoru, v sexy práci s vysokou přidanou hodnotou. Firemní kulturu pak považuje za zásadní a nejdůležitější manažerský nástroj.
Damian Brhel, spoluzakladatel Brand Embassy, představil kulturu, ve které jsou chyby nejen akceptovány, ale dokonce vyhledávány a podporovány. Přístup „Fail Fast“ je způsob, jakým se jejich firma učí, dodává svým klientům výsledky a roste.
Jestli se mi jednotlivé příspěvky v něčem spojují? Jednoznačně v prostoru pro růst lidí, který lidem vytvářejí a poskytují osvícení lídři, se silným názorem a pevnými osobními hodnotami. Jsou to
„Lídři (válečníci), kteří nebojují proto, že nenávidí ty před sebou, ale protože milují ty za sebou.“
Tuto větu, která spíkry konference vystihuje, jsem si ji půjčil od chilského útočníka Alexise Sáncheze, který se vyjadřoval k atmosféře v kabině Arsenalu.
Culture Rocks je pro mě jedna z nejlepších současných konferencí v oblasti spolu-práce lidí a firem (zařazuji ji vedle TEDx konferencí a slovenské HR Leaders). Přední místo v žebříčku jí patří nejen díky výběru spíkrů a míst konání, ale zejména autentickou formou přednášek, kterou je rozhovor moderátora se spíkrem. Již na podzim se můžeme potkat na dalším pokračování Culture Rocks, tentokrát v Brně nebo 21.9. na naší konferenci Employer Branding Experience 2017 (detaily již brzy!). Já už se na obě těším!
A jak začít stavět skvělou firemní kulturu? Co, kromě lídra, se silným názorem a pevnými hodnotami, na začátku potřebujete?
Výbornou „rovnici“ (obrázek 1.1. níže) vyšvihl branding guru Marty Neumeier poté, co se zeptal šéfů velkých společností „Co je budí v noci ze spaní?“. Odpověděli: „Hodnota firmy“; Marty se ptal dále: „A čím zvyšujete hodnotu svých firem?“. Nejčastější odpověď zněla přibližně „růstem tržeb“. OK, pánové, jak ale „trvale udržitelný“ růst tržeb zajistit, pomineme-li akvizice a další finanční boosty? „Inovacemi“, shodla se po chvíli většina šéfů. A jak zajistíte schopnost vašich společností neustále inovovat? Na tuto otázku už jednoznačná odpověď nezazněla. Po delší chvíli panovala největší shoda na: „…firemní kultuře podporující inovování“. Jak ale takovou správnou firemní kulturu vybudovat? Šéfové byli v koncích. Na začátku cesty potřebujete poslání (motiv či soubor motivů, proč vaše společnost existuje nad rámec vydělávání peněz), kolem kterého se vytvoří ta správná energie, vibrace a parta lidí, která zajistí, „aby se věci děly“.
Obrázek 1.1.: O co v byznysu jde? Zdroj: Marty Neumeier
K tématu firemní kultury si můžete dále přečíst / prolistovat:
Stejně jako akciové trhy i značky zaměstnavatelů potřebují k růstu a posilování, důvěru. A tu si…
Číst víceMůžete natočit video skvělé, průměrné nebo špatné. Záleží na tom, jakou práci odvedete na začátku.…
Číst víceSkvělé po-činy v oblasti leadershipu a firemních kultur, na jednom místě.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.