Autor: Akce 28. 4. 2020

Umíte se zakousnout do práce? aneb veletrh práce Profesia days očima studentky VŠE

Výstavní plochu zaplnily firemní stánky a zóny s poradenstvím, vzděláváním nebo testováním jazykových znalostí. V přednáškové části se ukázal i náš pekař Petr Hovorka, který radil, jak přeměnit nábor v přitahování. Z dvoudenní akce jsem si odnesla celou řadu dojmů a byla jsem opravdu příjemně překvapena. V této reportáži jsem pro vás sepsala pár nejdůležitějších postřehů, které mě jakožto studentku Vysoké školy ekonomické nejvíce zaujaly.

Veletrh či soutěž o heslo dne?

Samozřejmě motto či heslo má snad každá firma hned pod logem. Je jen na nás, zda za tímto heslem opravdu vidíme naši zkušenost s firmou, která věří, že její motto vyjadřuje veškerou její existenci, či pouze věří, že toho jednou bude schopná. Firmy, jejichž hesla jsou opravdu výstižná, mají navrch a nepotřebují více prostředků k přitahování pracovní síly. Naopak firmy, které zatím stále na své zvučné znělce pracují, hledají do svého týmu ty, jenž ji budou schopni oživit. Posuďte sami, za kterými z vybraných hesel vidíte svou zkušenost s firmou, která se jimi zdobí na bannerech stánků a reklamních letáčcích, či které heslo by vás zaujalo a motivovalo k další spolupráci:

IKEA: Většina lidí vidí výrobky Ikea. My vidíme všechny ty inspirující osobnosti, které je umožnily. Nespokoj se s odpovědí „nelze“. Nic není nemožné, záleží jen na každém z nás.

Decathlon: Naším cílem je užívat si v práci každý den. Tuto spokojenost pak sdílíme společně s našimi zákazníky.

Lidl: Umíte se zakousnout do práce?

Solar Turbines: Hledáme nové superhrdiny do naší party.

McDonald’s: 3 děti a kariéra? Žádný problém!

Amazon: Help us build Earth’s most customer-centric company.

Policie ČR: Práce, která se nedělá kvůli benefitům...

 

Vítězem o nejhezčí stánek se stává...

V jednoduchosti je krása. S tím sice souhlasím, ale s trochou práce se i na pár metrech čtverečních dají dělat kouzla. Třeba proměnit obyčejný stánek v malou velkou Ikeu, Žabku nebo Billu. Já jako lovec nevšedností a jedinečných nápadů jsem ocenila, když stánek opravdu do detailu prezentoval budoucí pracovní místo. Velice mě zaujalo Tesco - černý stánek, několik dřevěných poliček, zdi polepené fotkami z každodenních zážitků stávajících zaměstnanců. Jednoduché a nepřehlédnutelné.

Nesmím zapomenout zmínit ani stánky Policie ČR lákající svým jedinečným způsobem statné muže i nebojácné ženy. Nechyběla ukázka všeho, co našim rytířům nesmí chybět v boji se zákonem – kůň, meč a brnění, tedy spíše mnoho koní pohánějících motorku, neprůstřelné vesty a střelné zbraně.

Některé stánky nabídly i svůj vlastní workshopový program. Ještě jednou se zastavím u Ikey, jejíž menu obsahovalo: Rozvojové programy, Co dělají naši interiéroví designéři, Objevte svůj individuální talent, Jaké to je pracovat v Ikea a Mnoho možností jak růst v Ikea. Za mě určitě dobrý nápad, jak udržet návštěvníky na stánku delší dobu a vtáhnout je do pracovního prostředí firmy.

Nezapomněli na nás – na studenty!

Veletrh práce není jen pro ty, co mají plavbu po rozbouřeném studentském moři ukončenou. Právě studenti se stávají čím dál tím více žádanějším pokrmem pro tyto dravé ryby prezentující benefity, které by ještě před pár lety nikoho nenapadlo jako benefity prezentovat. Nejen studenti měli na veletrhu jedinečnou možnost například navázat nové kontakty relevantní pro budoucí kariéru, nechat si zkontrolovat životopisy i v jiných jazycích, otestovat si své jazykové schopnosti, vyhrát v různých soutěžích, naučit se nová počítačová kouzla, dozvědět se více o síle sociálních sítí či poslechnout si a inspirovat se nejrůznějšími lidskými zkušenostmi a osudy. Dle mého názoru je autenticita, zapojení a vyvolání pocitu porozumění čím dál tím důležitější. Všichni přeci začínáme stejně – od nuly, tedy šance uspět je u všech vždy stejná. Mezi kariérními stánky jsme dále mohli naleznout i stánek, který radil studentům, kam na vysokou školu nejen u nás, ale i v zahraničí, či jak studovat a přitom neztratit možnost uchovat si stálý příjem prací na částečný úvazek.

Mě to tady nebaví, ono to časem unaví... A co práce v zahraničí?

Pokud vám v hlavě zní Ondra Havelka, ale bojíte se vytáhnout paty z naší země zaslíbené, medem oplývající, proč se 

neporadit v jednom z těch nejméně nápadných stánků? Stačí si vybrat zemi, která by vás nejvíce lákala a už se bavíte o tom, jaké jsou první kroky vašeho úprku. Tyto poradenské stánky mi připadaly ze všech nejužitečnější. Jako student moc dobře vím, že nic nevím a že vůbec netuším, co by ze mě mohlo být, až tím svým vlakem vyjedu na konci toho studentského tunelu. Z toho důvodu se zde našlo i místo pro poradenské stánky určené nejen pro ty, kteří se ještě v kariérním světě vůbec nevyznají, ale i pro lidi, kteří po mnohaleté pracovní zkušenosti nakonec zjistí, že jejich sny leží jinde a chtějí se zorientovat v možnostech, které dnešní trh nabízí a požaduje.
 

Letáčky s informacemi o volných pozicích nejsou potřeba

Plocha na stěnách stánků byla dost velká pro jakkoliv bujnou fantazii. Tu se proměnila v celý obchod s nabídkou produktů, tam zas ve fotogalerii, jinde v nástěnku plnou výroků spokojených zaměstnanců a seznamu důvodů, proč bychom se měli stát členem jejich týmu. Našly se však i stánky, které využily reklamní plochu k přímému výčtu všech volných pracovních pozic, což ušetřilo mnoho času jak návštěvníkům, tak zástupcům firem u stánků.

Příjemné překvapení, ale...

Musím říct, že mě veletrh práce Profesia days příjemně překvapil. Účastníci si dali opravdu záležet, aby našli, co hledají a dali najevo, že pochopili, čím si získají návštěvníkův zájem, čas a náklonnost. Na druhou stranu některé stánky byly stále trochu pozadu. Design, nabídka, oslovení a lidé, kteří firmu prezentují by měli být vybráni s větším uvážením. Osobně doporučuji zapojit pro prezentaci stánků zaměstnance, kteří mají zkušenost s prací na volných pozicích a jsou schopni zájemce zaujmout. Je nepříjemné prohlížet si stánek a být oslovena pouze větou „mohu nějak pomoci?“ a nedostat odpověď na otázku „jak vypadá běžný pracovní den na této pozici“?

A co na to říkáte vy? Který z účastníků by vás přitáhl a inspiroval? A jak byste vy využili tento krátký čas a malý prostor, abyste co nejlépe prezentovali svou firmu a přitáhli co nejvíce žádaných kandidátů?

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.