Atraktivní náborový inzerát - celodenní workshop
Lámete si hlavu s tím, jak přepsat vaše náborové inzeráty do atraktivnější podoby? Už nemusíte.…
Číst více„Facebook a PPC jsme dělali a nefunguje to. Nám se celkem osvědčilo rádio. Na veletrhy jezdíme pravidelně, ale moc absolventů nám to nepřineslo. Přemýšleli jsme o billboardech, abychom byli vidět.“ To jsou jen některé z celé plejády hlášek, které od personalistů, potažmo HR marketérů, často slýchám. Jejich společným jmenovatelem je chybějící koncepce, plán, díky kterému by jejich marketingové aktivity měly své opodstatnění a realistická očekávání. Lidé z HR oddělení skáčí od jedné příležitosti ke druhé, chytají se všeho, co jim někdo předloží jako dobrý nápad, dělají rychlé soudy. Peníze tečou a hlavně, nepřichází žádné rozhřešení.
Znám jednu velkou výrobní společnost, která potřebuje nabírat stovky lidí ročně. V jejím HR oddělení se pět lidí na plný úvazek věnuje snad všemu, co v HR marketingu dělat jde. Jezdí na veletrhy na školách, mají hned tři kariérní weby, pustili se do Facebooku, inzerují na několika pracovních portálech zároveň, dělají kampaně v médiích. Jsou pod tlakem, protože se od nich očekává, že přivedou do firmy potřebné lidi. Žádné zázraky se však nedějí, přestože pět lidí s jazykem na vestě dělá co může. Jejich problémem je, že se – byť s vervou – vrhají střemhlav do všeho a chybí jim jasná koncepce, o kterou by se mohli v dlouhodobějším horizontu opřít.
Metoda pokus – omyl je dobrodružná, snad i zábavná, ale pokud jste firmou, která potřebuje nabírat ročně desítky, neřkuli stovky, lidí, pak je to metoda nevhodná. Zkrátka, takový punk si můžete sotva dovolit. Navíc vědět, co a proč člověk dělá, čeho tím chce dosáhnout, je osvobozující. Ať jste pod sebevětším tlakem, nepodlehněte tomuto punkovému pokušení. Zastavte se a připravte strategii, která vás po několik let bude onou džunglí nekonečných marketingových možností provázet. Strategie se stane takovou buzolou, která vám pomůže udržet ten správný směr a nemrhat energii na věci, které nevedou k požadovanému cíli.
Tak by se dala v jednom souvětí vyjádřit podstata celého HR marketingu. Zní to jednoduše, ale od boku to sotva střelíte. Budete k tomu potřebovat data, správně je vyhodnotit, vytvořit jasný plán a tím se řídit krok za krokem ve všem, co budete ve vztahu ke kandidátům a do jisté míry i ve vztahu k zaměstnancům dělat a říkat.
Principiálně jde v HR marketingu o skloubení dvou věcí. (1) Jaká vaše firma skutečně je a co může lidem nabídnout, a (2) co jsou kandidáti zač a co je pro ně důležité. Na jedné straně je potřeba být autentičtí, protože nemá smysl opíjet lidi rohlíkem, aby se v reálu zklamali tím, co u vás najdou. Navíc jde vždy nejen o kandidáty venku na trhu, ale i o vlastní zaměstnance, na které mohou mít vaše HR marketingové aktivity blahodárný vliv a posílit jejich vztah k firmě nebo je taky pěkně naštvat, pokud budete hlásat do světa něco jiného, než vidí a cítí oni sami.
Myslet si, že z pozice managementu či konkrétně HR oddělení víme naprosto jasně, jaká naše firma je, může být nebezpečné. Řada důležitých věcí, které běžní zaměstnanci vnímají, a to jak těch negativních, tak těch pozitivních, se k vašim uším nikdy nedonese. A pokud ano, řadě z nich nebudete věnovat pozornost, protože na první pohled mohou působit jako marginální. Pro vaše zaměstnance a tím i pro vaše kandidáty však mohou mít velký význam.
Ptejte se zaměstnanců, diskutujte s nimi. V čem vidí vaši lidé poslání firmy a hlavní přínosy své práce? Jak vnímají firemní kulturu a co jsou její hlavní prvky, které ji charakterizují a o kterých by i kandidáti na trhu měli vědět? Co je na práci ve vaší firmě baví nejvíc a proč by měli i jiní lidé chtít u vás pracovat? To jsou základní otázky, na které potřebujete znát odpovědi. A ty naleznete u svých zaměstnanců. Udělejte s nimi rozhovory, diskutujte s nimi, položte jim tyto základní otázky, ptejte se lidí napříč všemi úrovněmi a odděleními ve firmě. To, co je v jejich pohledu na věc společné, bude později základem autentického představení vaší firmy. Navíc, posílíte pocit, že na jejich názorech záleží a později se s takovým autentickým představením společnosti sami ztotožní a rádi se o ně podělí s lidmi ve svém okolí. A to je z pohledu komunikace zásadní, protože bez zapojení vlastních lidí a jejich referencí by váš HR marketing nikdy nebyl tím, čím může být.
Různé skupiny lidí zajímají různé věci, při výběru zaměstnavatele mají jiné priority, zastihnete je na různých, pro ně charakteristických, místech a různými komunikačními prostředky. Na to je v HR marketingu potřeba myslet, příliš nezobecňovat a udělat si o každé z cílových skupin kandidátů jasný obrázek.
V konečném důsledku byste měli být schopni každou ze skupin kandidátů popsat minimálně v těchto oblastech:
Ano je toho dost, co o kandidátech potřebujete vědět. Věřte, že všechny tyto informace se vám budou opravdu hodit, když budete tvořit HR marketingovou strategii a rozhodovat se co a jakými komunikačními kanály s vašimi kandidáty sdílet.
Řada informací o konkrétních skupinách kandidátů je dnes na trhu dostupná v podobě dat z nejrůznějších výzkumů. Mnoho důležitých informací pak získáte rozhovory se zaměstnanci, kteří zároveň patří do skupin, na které budete ve svém HR marketingu cílit. V neposlední řadě získáte důležitý vhled rozhovory s kandidáty, kteří k vám přicházejí na pohovory a assessment centra. Prostě se jich ptejte. Pokud máte možnost ověřit si rozhovory získané informace nějakým kvantitativním výzkumem, například on-line dotazníkem na vybraném vzorku správných respondentů, udělejte to.
Ano, je to práce a zabere to čas. Ostatní ve firmě na vás tlačí a pokušení vrhnout se rovnou do nějaké kampaně nebo alespoň inzerce v novinách je velké. Nepodlehněte mu.
Chcete-li dělat efektivní HR Marketing a mít skutečné výsledky, potřebujete dobrou strategii. A tu vytvoříte jen tehdy, když budete mít dobrá data.
V příštím díle našeho seriálu věnovanému HR marketingu se podíváme na to, jak vytvořit HR marketingovou strategii, co vše by měla obsahovat a jak pomůže vám i všem, kteří se budou na HR marketingu vaší firmy podílet.
Lámete si hlavu s tím, jak přepsat vaše náborové inzeráty do atraktivnější podoby? Už nemusíte.…
Číst víceNaskytla se mi jedinečná možnost promluvit si během jednoho odpoledne s více než padesáti zástupci…
Číst víceAneb být známý mnohdy nestačí.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.