Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Jak vyzrát na nábor ajťáků do malé softwarové firmy?

Získávat programátory do malé softwarové firmy v Brně, mezi tolika velkými IT korporacemi, se může zdát jako souboj Davida s Goliášem. Až do chvíle, dokud nezměníte přístup k náboru. Třeba tak, jak to udělal Jirka Halousek v IReSoftu.

Jirko, představ nám prosím příběh společnosti IReSoft.

Firma IReSoft vznikla už v roce 2002. Tehdy jsme já, a můj společník Petr, byli dva studenti informatiky na vysoké, kteří místo aby pořádně studovali, tak spíš pracovali. Pustili jsme se do vytváření aplikace na zpracování výkazů o docházce zaměstnanců. Bavilo nás to, protože jsme se mohli realizovat a vytvářet nějakou hodnotu, která pomáhá a zároveň za ni dostaneme zaplaceno lépe než na brigádě v supermarketu.

Byznys se nám rozjížděl a já tak místo na přednáškách jsem trávil čas u zákazníků, kterým jsem náš software instaloval. Po nocích jsem se věnoval programování, takže jsem si ani moc neužil bezstarostná studentská léta. Každopádně zásadní zlom v růstu naší firmy nastal až v roce 2005, kdy jsme vstoupili na trh sociálních služeb (to jsou domovy pro seniory, pečovatelské služby apod.). Měli jsme tehdy asi 20 zákazníků v této oblasti, kteří používali náš docházkový systém a napadlo nás vytvořit informační systém pro řízení těchto organizací. Nápad se ujal a tehdy začal IReSoft růst. Vzali jsme si půjčku asi půl milionu a šli do toho. Nabírali jsme programátory, konzultanty i obchodníky.

Dneska máme už více než 2 000 zákazníků, 10 produktů a působíme jak v Česku, tak i na Slovensku. Mám radost z toho, že IReSoft tvoří už víc než 70 lidí. Když si vzpomenu na začátky, kdy jsme začínali v pár lidech v malé kanceláři, je to už pěkně dlouhá, ale zábavná, cesta...

Co tě přivedlo k tomu vydat IReBook?

Nedostatek dobrých lidí na trhu, kteří by byli k mání (smích). Je hodně těžké pro malou českou softwarovou firmu působit v Brně mezi všemi těmi nadnárodními korporacemi a prát se s nimi o volné programátory. Poptávka po nich mnohonásobně převyšuje nabídku a klasické inzeráty už prostě nefungují. Ročně jsme platili přes čtvrt milionu za zveřejňování inzerátů, na které si nám hlásili tak 2-3 programátoři za měsíc. To bylo zoufalství. A najmout si personální agenturu na to, abychom je odněkud přetáhli a zaplatili za každého stopadesát tisíc, to mi nepřijde rozumný.

Tak jsme si řekli, že změníme strategii a místo toho, abychom lidi dál hledali, zkusíme je k sobě přitahovat. Přitahovat na to, co je u nás výjimečné a v čem si myslím, že jsme dobří, a tím je podle mě naše firemní kultura. Líbila se mi myšlenka otevřít se světu, ukázat, jaké hodnoty uznáváme, jak fungujeme, čeho si lidi u nás váží a podložit to všechno skutečnými příběhy iresofťáků. Tak vznikl IReBook, naše první knížka firemní kultury. 

 

IReBook 2015 - kniha firemní kultury společnosti IReSoft from Halousek Jiří

Jaká byla cesta k vydání prvního IReBooku?

Ve finále docela rychlá. S myšlenkou jsme přišli v září a v prosinci už byl IReBook na světě. Mezitím se ale stalo spousta věcí. Chtěl jsem, aby to bylo naše společné dílo, pod které se dokážeme všichni v IReSoftu podepsat. Nechtěl jsem vytvořit jen nějakou marketingovou brožuru. Tak jsem postupně zapojil všech 70 lidí, se kterými jsem v rámci sedmi workshopů hledal odpovědi na otázky, proč stojí za to být součástí naší firmy, jak vypadá ta nejlepší firemní kultura, kterou si dovedete představit, nebo jaké vlastnosti by měl mít další iresofťák, kterého přijmeme mezi nás. Na závěr jsem všechny požádal, jestli by mi nemohli sepsat svůj vlastní příběh "já a IReSoft", který zveřejním v tom znění, jak ho napíšou. Šel jsem s kůží na trh. Říkal jsem si, že když ty příběhy nebudou dobré, mám o to větší motivaci s tím něco udělat do dalšího vydání příští rok.

V čem je firemní kultura IReSoftu výjimečná?

Nejvíc si naši lidi váží přátelských vztahů, osobního lidského přístupu a důvěry, která u nás panuje. Máme u nás neformální prostředí, na nic si nehrajeme. Tykáme si, chodíme oblečeni jak se nám líbí, hrajeme fotbálek a stolní tenis kdykoliv během dne. Jsme otevření, féroví a na všem se dá domluvit. Tím, že jsme relativně malí, tak slovo člověka jde slyšet, takže každý má možnost určitým způsobem ovlivnit to, kam budeme směřovat. Baví nás neustále vyzývat status quo a tak věci měníme, kdykoliv najdeme lepší způsob. Lidi, kteří k nám přišli z korporátů to označili, že u nás není korporátní bulšit. Tak vznikl i náš claim "No bullshit inside IReSoft".

Je to těžké popsat, co je výjimečné na naší firemní kultuře. Chce to zažít. A nikdo nezažil IReSoft lépe, než naši zaměstnanci. Tak si myslím, že když si přečtete alespoň několik příběhů, které jsou v IReBooku, tak pochopíte, jací jsme.

Můžeš se s námi podělit o nějaké “whaw” momenty z této cesty?

Výsledkem našich setkání byla nejen sada našich silných stránek (tedy proč stojí za to být součástí naší firmy) a osobních vlastností (tedy jaký by měl být náš další parťák), ale celé setkání mělo několik vedlejších efektů, které mě příjemně překvapily. Kdybych to měl shrnout ve čtyřech slovech, tak je to – týmovost, zapojení, spolupráce a důvěra.

„Uvědomil jsem si, že právě zapojením ostatních lidí do společné tvorby jim umožním podílet se a ovlivnit další směřování naší firmy. Při společné tvorbě navíc podpoříte týmový duch, spolupráci a důvěru mezi lidmi. Toto byla pro mě velká lekce.“

Velmi příjemný vedlejší efekt na cestě za vydáním knihy firemní kultury. A taky jsem měl skvělou možnost, jak lépe poznat všechny naše lidi a oni zase mohli poznat mě.  

Na jaké problémy jste na cestě narazili?

Největší výzvou asi bylo to vydat v tak šibeničním termínu, během pouhých tří měsíců a ještě před Vánoci. Říkal jsem si, že by bylo fajn to dát našim lidem jako dárek, aby si o vánočních svátcích mohli číst příběhy svých kolegů. Zapojili jsme do realizace i vlastního ilustrátora, kterému jsme dali pouhé dva týdny na to, aby nám celou knížku ilustroval. S grafickým studiem jsme si po nocích vyměňovali návrhy a ještě pár dní před večírkem jsme měli opačně natištěné přední strany. Nakonec jsme to zvládli, ale letos začneme o něco dřív (smích).

 

Jaké máte ohlasy z trhu na váš IReBook?

Lidem se to líbí, je to hodně netradiční, pěkně zpracovaný a hlavně je to upřímný. Já říkám, že teď už si na IReSoft můžete i sáhnout (smích).

Pro mě bylo důležité to vydat už jen pro naše lidi, aby mohli být hrdi na firmu, které jsou součástí. Aby mohli ukázat ostatním, v jaké firemní kultuře pracují.“

Vyrobili jsme jich 2 000  a tak čtvrtinu už máme pryč. Dáváme ho každému, kdo má zájem nás lépe poznat, nebo kdo se chce inspirovat. Stačí nám napsat na chcizazit@iresoft.cz.

Jinak musím říct, že jsem příjemně překvapen, že naše změna strategie už nám přináší ovoce. Čekal jsem to totiž až mnohem později. Už teď se nám ozývají lidi sami od sebe, bez nutnosti vyvěšovat inzerát. Říkají, že nás sledují, že na nás dostali doporučení, že si o nás četli a líbí se jim, jak fungujeme. Dokonce k nám teď nastupuje nový programátor, který kvůli tomu odešel ze své současné firmy.

Co vás jako firmu čeká v tomto roce?

Před pár měsíci jsme na úrovni vedení firmy zavedli koncept ROWE (Results Only Work Environment), tedy že za vás hovoří pouze výsledky a je jedno, kde, kdy a jak budete pracovat. Vysoký stupeň autonomie a důvěry. Chtěl bych to postupně posunout dál do celé firmy. Od ledna jsme taky zavedli možnost pro každého zaměstnance, aby si dělal 20% času na svém projektu. Říkáme tomu IReLab. Má to jediné tři podmínky: aby mu to dávalo smysl, aby to něco přineslo firmě a aby to někomu pomohlo. Jsem moc zvědavý, co všechno vznikne. Taky bych chtěl vylepšit naše nábory, aby to byl pro uchazeče zážitek od samého začátku až po jeho zaškolování.

Mám spoustu nápadů, které mě baví zavádět do praxe. Hlavně se člověk nesmí bát.

„Když jsem před dvěma lety slyšel o konceptu 20% času na své projekty, komentoval jsem to slovy, že to u nás nejde, že to si můžou dovolit tak maximálně v Googlu. Který blázen by si dobrovolně snížil výkon firmy na 80%? Dneska už to máme, protože věřím, že to podpoří smysl, seberealizaci, osobní rozvoj a autonomii lidí a v dlouhodobém horizontu to přinese víc, než kolik to bude stát.“

Ostatně krátkodobé zisky jsou většinou pomíjivé. A když o tom někomu vykládám? Tak mi na to řekne, že to může fungovat tak akorát v IReSoftu, ale u něj to rozhodně nejde. To mi přijde dost vtipný.

Jirko, díky za rozhovor a ať se vám daří!

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.