Autor: Lucie Stoberová Akce 28. 4. 2020

Programátor hledá práci vs firma hledá programátora

V poslední době můžeme často slyšet, že „nemůžeme sehnat lidi“. Když se podíváme na trh práce, tak to může být trochu zvláštní, ale je to tak. Zamysleme se však nad správností výše zmíněného tvrzení.  Opravdu ti lidé nejsou? Nebo ty správné uchazeče jen neumíme najít? Při hledání odpovědi je nutné si uvědomit, že každá pracovní pozice má svá specifika a ta určují jasné požadavky pro vhodné kandidáty. To platí i pro pozici programátora a k tomu navíc seniora. Pojďme se tedy společně podívat na to, co všechno bychom měli udělat, abychom uspěli.

Nejdříve si uvědomme, koho hledáme. V našem případě senior programátora. Minimálně dva roky praxe (v případě velké společnosti raději 5+), důkladná znalost jednoho programovacího jazyka, další výhodou jsou databáze, internetové projekty, angličtina… Už všichni vidíme ten strukturovaný životopis, nadšence s plnovousem a hlavně, ať je dostatečně loajální a proboha, ať zná základní hygienické návyky. Na druhé straně poptávka. Dost často nám někdo píše, že nemůže sehnat dobrou práci. Když se zeptáme, co by chtěl vlastně dělat, tak odpověď rozhodně nezískáme. Základní otázka a odpověď… V nedohlednu.

V takovéto situaci se jasně ukazuje, že senior věkem nemusí odpovídat požadavkům na senioritu pracovní. Je tedy pravděpodobné, že jste se občas setkali i s odpovědí typu: „Je mi jedno, co budu dělat, ale hlavně, aby mě to bavilo.“ V tuhle chvíli, prosím, pracujme s ryzím faktem. Firmy často shání nové zaměstnance na poměrně nezajímavou a většinou na tu super nezábavnou práci. Část relativně zábavné práce končí v plánu i realizaci těch, jejichž délka pracovního poměru v měsících působení je leckdy delší než cifra nástupního platu daného specialisty.

Jak tedy opravdu nalákat pracovně zkušeného a schopného programátora do vaší společnosti?

Na samém začátku je opravdu nutné si ujasnit, kdo je pro nás SENIOR PROGRAMÁTOR. Nepřejímejme tržní klišé a mějme jasnou vizi, koho hledáme. Předveďme si to na modelovém příkladu.

Do naší společnosti hledáme programátora seniora, který:

  • Je schopen postavit projekt na „zelené louce“ a má na to zkušenosti.
  • Má velký přehled a zkušenosti s enterprise technologiemi.
  • Umí vždy vybrat nejvhodnější a nejefektivnější způsob řešení, nejvhodnější technologii, platformu i programovací jazyky včetně algoritmů.
  • Umí hledat vlastní chyby, ale též odhalit i chyby kolegů.
  • Ve vlastním kódu se vyzná i po delším čase.
  • Je schopen pracovat plně samostatně.
  • Je schopen udělat důležitá a komplexní designová rozhodnutí a nést za ně plnou zodpovědnost.
  • Zná více než jeden programovací jazyk už jen z pohledu používání a vytváření  nástrojů pro realizaci i testování.
  • Jeho řešení je škálovatelné, rozšiřovatelné a udržovatelné.
  • Ví, co je virtuální funkce nebo kde ji použít.
  • Je schopen vést i motivovat tým.
  • Je ochoten a schopen se stále učit.

Jak ale sestavíme inzerát tak, abychom našeho senior programátora oslovili:

  • Musí vědět, o jakou společnost se jedná, co dělá. Nezajímá ho jen logo.
  • Opravdu chce znát detaily projektu, na kterém se má podílet, berme však ohled na intelektuální vlastnictví.
  • Jmenujte rozsah zodpovědnosti a snažte se stanovit míru pro vlastní kreativitu.
  • Inzerát by tak měl obsahovat relevantní informace bez čtivého patosu.

Co bere v potaz, když se rozhoduje mezi více nabídkami:

  • Stávající a plánované projekty.
  • Práce s moderními technologiemi a jejich využití.
  • Dobré internetové připojení.
  • Plat.
  • Pružná pracovní doba a využití Agile metodiky (SCRUM).
  • Firemní kultura založená na komunikaci a sounáležitosti.
  • Kvalitní řízení projektů.

Co dokáže oželet, když opravdu cítí, že se jedná o společnost jeho snů?

  • Jednoznačně benefity.

Co vždy zaručeně odradí vašeho IT guru?

  • Přehnaná administrativa.
  • Zkostnatělost společnosti.
  • Nedostatek vnitrofiremní komunikace a sounáležitosti jednotlivce s celkem.
  • Management bez zájmu.

Chceme-li tedy získat toho pravého do svého týmu, mějme pevný ledovec, nesmíme se bát žádného ročního období a roli HR nestanovujme pouze prostým procesem a setrvalým náborem. Soustřeďme se hlavně na přímou a efektivní cestu s přihlédnutím ke všem výše zmíněným faktům. Programátor k nám nepřijde k sám. Použijme efektivně naši firemní kvalitu a strategii společně ruku v ruce s HR. To je ta jediná správná cesta, jak najít „lidi“. Je to také ta jediná cesta na vrchol, tam, kde se špička ledovce právě nachází.

 

Dále si přečtěte:

1) Studenti jedou s Faurecii

2) Parádní náborová kampaň

3) S dobrým obsahem zvládnete náborovou komunikaci i dárek pro klienty 

4) Náborová komunikace jako loterie nebo promyšlený tah? 

5) Jak zaujmout náborovým bannerem na LinkedIn? 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.