Komunikace i s "nechtěnými"
Kolikrát jste od známého slyšeli, že už X týdnů čeká na reakci firmy, kam zaslal své CV? A kolikrát…
Číst víceLidé chtějí znát názor a zkušenost lidí z praxe. Reklamní prohlášení a malování „světlých zítřků“ je nezajímají. Sociální sítě toto umožňují. I proto jsou tak úspěšné a populární servery, které sdílení zkušeností a psaní recenzí umožňují, jako je např. TripAdvisor, Zomato, apod. V oblasti HR je to potom užitečný a čím dál oblíbenější server Glassdoor, o něž jsme vás informovali v tomto článku. A čísla hovoří jasně – sdílení a získávání informací by mělo být v maximální míře možné i přes chytré mobilní telefony, jejichž využívání výrazně stoupá v poměru k počítačům. Informace o firmě, nabídky práce a další by tedy rozhodně měly být vždy dostupné i přes chytrý mobilní telefon.
Aplikace Periscope tento druh sdílení a zážitku bezpochyby umožňuje, což může být skvěle využitelné i v oblasti náboru.
Periscope je voyeurský a vzrušující. Je jiný. Je autentický. Je tady a teď. Jako byste skutečně byli s daným člověkem. Můžete nakouknout i do velmi exotických míst a sledovat dění v přímém přenosu. Slovy autorů aplikace: „Podívejte se na svět očima jiných lidí.“
Broadcaster* vysílá – natáčí svoje video – ať už je na něm on sám, či nějaká právě probíhající událost, a ostatní uživatelé s ním mohou pomocí chatu komunikovat – diváci mu píší, on odpovídá. Diváci mohou rovněž dávat videím a jejich autorům „srdce“ (obdoba „likes“ na Facebooku). Pokud si broadcastera oblíbíte, můžete ho sledovat, podobně jako na Twitteru či jiných sociálních sítích. Čím více followerů a srdcí, tím lépe pro broadcastera – jeho vysílání a videa se zobrazí o to výše v nabídce potenciálních vysílání.
Aplikace byla spuštěna do ostrého provozu v dubnu tohoto roku, v současnosti má už 10 milionů uživatelů a jejich počet dále narůstá. Je dostupná pro operační systémy Android a iOS. Bohužel, 98 % broadcasterů nevysílá nic zajímavého. Pro Periscope tedy, víc než kdekoli jinde, platí, že hodnotný a smysluplný obsah je nutnost – na Periscope rozhodují vteřiny. Je velmi dobře využitelný pro známé osobnosti, pro představení např. nové písně, v případě zajímavé společenské akce, sportovního utkání, živelné katastrofy, atp.
Graf 1: Celkový čas, kdy bylo sledováno vysílání pomocí mobilní aplikace pro Android či iOS. Nezahrnuje čas sledování přes webové stránky či jiné platformy.
Zajímavé informace o aplikaci Periscope přinesli rovněž naši kolegové Idealisti. Pokud byste chtěli jít více do hloubky, určitě si prolistujte jejich prezentaci.
Kromě aplikace Periscope na trhu nalezneme i jiné aplikace fungující na podobném principu – Facebook např. nedávno spustil službu Live for Facebook, která je však zatím zpřístupněna hlavně známým osobnostem s větším počtem fanoušků. Periscope předcházely podobné aplikace, např. Meerkat, které se však neuchytily. Trh na ně nebyl připraven.
Formulujme nyní několik naprosto základních a zásadních pravidel, kterých bychom se měli držet, pokud chceme používat Periscope efektivně:
U společností aktivních na sociálních sítích, těch, které tam jejich fanoušci očekávají a hledají,
a jejichž cílová skupina má ráda nové technické „vychytávky“. V Česku je na Twitteru bohužel zatím poměrně málo lidí, tedy oproti ostatnímu světu.
Cílová skupina mluví anglicky. Vysílání ideálně v angličtině či v jiném široce používaném jazyku. V Česku bohužel většinu času nikdo nevysílá… Ale pozor!To je velká příležitost právě pro HR Periscope pionýra – vstoupit do nových vod a ukázat, jak na to.
Příslušníci cílové skupiny jsou (nikoli nutně pouze věkem) mladí, mluví anglicky či jiným světovým jazykem a nebojí se technologických novinek. Může se jednat vyloženě o ajťáky, ale taky například o pracovníky call-centra, které rekrutujete ze zemí mimo EU a potřebujete, aby výše zmíněné vlastnosti měli.
Výjimečně může jít o čistě lokální zacílení. Zde však počítejme skutečně s jednotkami, maximálně s desítkami sledujících.
Díky přihlašování přes Twitter účet je zde šance získat hodně kontaktů na diváky – uživatele, jichž potom můžeme využít v další komunikaci.
Velký argument, proč použít Persicope pro nábor, je jeho velmi silný „call to action“ – z praxe se potvrzuje vysoký poměr uživatelů, kteří díky vysílání navštíví web společnosti a zajímají se o otevřené pozice. Nezapomeňte toto zohlednit už ve vysílání a diváky k návštěvě vašeho webu povzbudit.
Periscope je cesta nejen pro efektivní nábor, ale také pro zapojení členů vašeho týmu do dění. Jak ve firmě, tak při aktivitách okolo náboru. Ve vysílání by se měl určitě objevit budoucí nadřízený poptávaných pozic, budoucí kolegové, ideálně také lidé z managementu (alespoň jednou za čas…) samozřejmostí by měla být prohlídka prostor firmy a budoucího pracoviště (je-li to možné). Jedná se taky o ideální prostředek, jak prezentovat nový projekt, úspěch vaší společnosti, atp.
Průkopníky jsou v této oblasti společnosti Hootsuite, SAP, Oracle a dokonce i L´Oréal, jež nespadá do oblasti ICT firem.
Aplikace je k nezaplacení především pro představení naší firemní kultury. Kromě běžné exkurze po firmě můžeme spustit vysílání například z firemní porady, dne otevřených dveří, nebo pro diváky připravit pohled do výroby, když se např. chceme pochlubit čistým a pěkným pracovním prostředím. Samozřejmostí se mohou stát záběry z firemního večírku či jiné akce a v neposlední řadě rozhovory s vedením firmy, zástupci HR a budoucími šéfy nových kolegů.
Tato forma představení naší firmy má, kromě autentičnosti a přitažlivosti, ještě jednu velkou výhodu, a tou jsou velmi nízké náklady. Od videí na Periscope je očekávána autentičnost. Nikdo zde nelpí na bezchybném make-upu, vysoké kvalitě videa ani vycizelovaném scénáři. Ve srovnání s vytvořením kvalitního náborového videa – kde jsme s náklady minimálně na desítkách tisích korun, jsou náklady na využití Periscope nesrovnatelně nižší. Poměr cena/výkon tedy vychází ve prospěch Periscope.
V Česku náborovou kampaň pomocí Periscope zatím ještě nikdo nezkusil. Je to trošku škoda. Ale zároveň výhoda pro vás. Právě vy můžete být první. Rádi se pak o vašich zkušenostech dozvíme. A rádi o nich napíšeme v některém z našich dalších článků na toto zajímavé téma.
* Lidi, kteří video vysílají, nazýváme v tomto článku „broadcastery“, neboť český doslovný překlad „moderátor, hlasatel“ nám, v tomto případě, nepřipadá úplně přesný.
Nejdůležitější použité zdroje:
http://linkhumans.com/blog/periscope-social-hr-lars-schmidt
https://medium.com/@periscope/periscope-by-the-numbers-6b23dc6a1704
http://vyhnankova.cz/periscope-5-tipu-pro-zacinajici-uzivatele/
http://media.fb.com/2015/08/05/introducing-live-for-facebook-mentions/
http://followbubble.com/article/63-lesk-a-bida-periscope?mc_cid=44a233cc9b&mc_eid=0cfe69971a
Dále si přečtěte:
1) Nábor se mění v přitahování. Budujte vztahy!
2) Employer branding není disciplína pro HR
4) HR Marketing s rozpočtem 0,- Kč
Kolikrát jste od známého slyšeli, že už X týdnů čeká na reakci firmy, kam zaslal své CV? A kolikrát…
Číst více…aneb jak najít zaměstnance trochu jinak, lidštěji.
Číst víceSkvělé po-činy značek zaměstnavatelů, firemních kultur a poctivého HR marketingu, na jednom místě.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.