Autor: Klára Thielová Akce 28. 4. 2020

Kdo se stane HR Periscope pionýrem v ČR?

Lidé chtějí znát názor a zkušenost lidí z praxe. Reklamní prohlášení a malování „světlých zítřků“ je nezajímají. Sociální sítě toto umožňují. I proto jsou tak úspěšné a populární servery, které sdílení zkušeností a psaní recenzí umožňují, jako je např. TripAdvisor, Zomato, apod. V oblasti HR je to potom užitečný a čím dál oblíbenější server Glassdoor, o něž jsme vás informovali v tomto článku. A čísla hovoří jasně – sdílení a získávání informací by mělo být v maximální míře možné i přes chytré mobilní telefony, jejichž využívání výrazně stoupá v poměru k počítačům. Informace o firmě, nabídky práce a další by tedy rozhodně měly být vždy dostupné i přes chytrý mobilní telefon.

Aplikace Periscope tento druh sdílení a zážitku bezpochyby umožňuje, což může být skvěle využitelné i v oblasti náboru.

A jaká tedy tato aplikace je?

Periscope je voyeurský a vzrušující. Je jiný. Je autentický. Je tady a teď. Jako byste skutečně byli s daným člověkem. Můžete nakouknout i do velmi exotických míst a sledovat dění v přímém přenosu. Slovy autorů aplikace: „Podívejte se na svět očima jiných lidí.“

Jak Periscope funguje?

Broadcaster* vysílá – natáčí svoje video – ať už je na něm on sám, či nějaká právě probíhající událost, a ostatní uživatelé s ním mohou pomocí chatu komunikovat – diváci mu píší, on odpovídá. Diváci mohou rovněž dávat videím a jejich autorům „srdce“ (obdoba „likes“ na Facebooku). Pokud si broadcastera oblíbíte, můžete ho sledovat, podobně jako na Twitteru či jiných sociálních sítích. Čím více followerů a srdcí, tím lépe pro broadcastera – jeho vysílání a videa se zobrazí o to výše v nabídce potenciálních vysílání.

                                           

Aplikace byla spuštěna do ostrého provozu v dubnu tohoto roku, v současnosti má už 10 milionů uživatelů a jejich počet dále narůstá. Je dostupná pro operační systémy Android a iOS. Bohužel, 98 % broadcasterů nevysílá nic zajímavého. Pro Periscope tedy, víc než kdekoli jinde, platí, že hodnotný a smysluplný obsah je nutnost – na Periscope rozhodují vteřiny. Je velmi dobře využitelný pro známé osobnosti, pro představení např. nové písně, v případě zajímavé společenské akce, sportovního utkání, živelné katastrofy, atp. 

Graf 1: Celkový čas, kdy bylo sledováno vysílání pomocí mobilní aplikace pro Android či iOS. Nezahrnuje čas sledování přes webové stránky či jiné platformy.

Zajímavé informace o aplikaci Periscope přinesli rovněž naši kolegové Idealisti. Pokud byste chtěli jít více do hloubky, určitě si prolistujte jejich prezentaci.

Kromě aplikace Periscope na trhu nalezneme i jiné aplikace fungující na podobném principu – Facebook např. nedávno spustil službu Live for Facebook, která je však zatím zpřístupněna hlavně známým osobnostem s větším počtem fanoušků. Periscope předcházely podobné aplikace, např. Meerkat, které se však neuchytily. Trh na ně nebyl připraven.

Tipy pro efektivní používání Periscope

Formulujme nyní několik naprosto základních a zásadních pravidel, kterých bychom se měli držet, pokud chceme používat Periscope efektivně:

  1. Svůj profil vyplňte pečlivě. Nezapomeňte na informaci, proč by měli uživatelé sledovat právě vaše videa a jakým tématům se chcete ve vysílání věnovat.
  2. Každému vysílání dejte vždy zajímavý nadpis. Měl by zaujmout a vystihnout zamýšlený obsah vysílání. Pravděpodobně to bude právě to, co diváky osloví a dá jim impuls, aby se na vaše vysílání dívali. Vy si tedy dejte záležet.
  3. OBSAH, OBSAH, OBSAH. O hodnotném a smysl dávajícím obsahu jsme toho napsali už mnoho. Připravte si zajímavá témata a alespoň bodový scénář. Zapojte i uživatele, pobídněte je k otázkám či komentářům.
  4. Sdílejte a propojte vysílání všude, kde je to možné. V základu na Twitter, případně i na Facebook a další sociální sítě, ať se o vaší aktivitě dozví co nejvíc lidí. Počet uživatelů sociální sítě Twitter v Česku je však odhadován na více než 300 000 lidí, je proto pravděpodobné, že počet vysílajících se u nás bude pohybovat v jednotkách.
  5. Všímejte si časových souvislostí. Kromě počtu followerů a obdržených srdcí je užitečné sledovat celkově sledovaný čas – napoví nám, jak dlouho se na naše video diváci dívali.
  6. Videa je možno přehrát pouze 24 hodin po odvysílání. Potom jsou smazána. Pozor na to.
  7. Neopomíjejte také možnost vysílat z více míst po světě. Máte-li takovou možnost, využijte toho, že jednotlivá vysílání na sebe mohou navazovat. Zvyšuje se tak šance na úspěšnost kampaně.

Kdy je využití aplikace Periscope v rámci náboru vhodné?

U společností aktivních na sociálních sítích, těch, které tam jejich fanoušci očekávají a hledají,
a jejichž cílová skupina má ráda nové technické „vychytávky“. V Česku je na Twitteru bohužel zatím poměrně málo lidí, tedy oproti ostatnímu světu.

Cílová skupina mluví anglicky. Vysílání ideálně v angličtině či v jiném široce používaném jazyku. V Česku bohužel většinu času nikdo nevysílá… Ale pozor!To je velká příležitost právě pro HR Periscope pionýra – vstoupit do nových vod a ukázat, jak na to.

Příslušníci cílové skupiny jsou (nikoli nutně pouze věkem) mladí, mluví anglicky či jiným světovým jazykem a nebojí se technologických novinek. Může se jednat vyloženě o ajťáky, ale taky například o pracovníky call-centra, které rekrutujete ze zemí mimo EU a potřebujete, aby výše zmíněné vlastnosti měli.

Výjimečně může jít o čistě lokální zacílení. Zde však počítejme skutečně s jednotkami, maximálně s desítkami sledujících.

Výhody aplikace Periscope

Díky přihlašování přes Twitter účet je zde šance získat hodně kontaktů na diváky – uživatele, jichž potom můžeme využít v další komunikaci.

Velký argument, proč použít Persicope pro nábor, je jeho velmi silný „call to action“ – z praxe se potvrzuje vysoký poměr uživatelů, kteří díky vysílání navštíví web společnosti a zajímají se o otevřené pozice. Nezapomeňte toto zohlednit už ve vysílání a diváky k návštěvě vašeho webu povzbudit.

Periscope je cesta nejen pro efektivní nábor, ale také pro zapojení členů vašeho týmu do dění. Jak ve firmě, tak při aktivitách okolo náboru. Ve vysílání by se měl určitě objevit budoucí nadřízený poptávaných pozic, budoucí kolegové, ideálně také lidé z managementu (alespoň jednou za čas…) samozřejmostí by měla být prohlídka prostor firmy a budoucího pracoviště (je-li to možné). Jedná se taky o ideální prostředek, jak prezentovat nový projekt, úspěch vaší společnosti, atp.

Kde je možno načerpat inspiraci pro Periscope kampaň? Které firmy jej již pro nábor používají?

Průkopníky jsou v této oblasti společnosti Hootsuite, SAP, Oracle a dokonce i L´Oréal, jež nespadá do oblasti ICT firem.

Aplikace je k nezaplacení především pro představení naší firemní kultury. Kromě běžné exkurze po firmě můžeme spustit vysílání například z firemní porady, dne otevřených dveří, nebo pro diváky připravit pohled do výroby, když se např.  chceme pochlubit čistým a pěkným pracovním prostředím. Samozřejmostí se mohou stát záběry z firemního večírku či jiné akce a v neposlední řadě rozhovory s vedením firmy, zástupci HR a budoucími šéfy nových kolegů.

Peníze až na prvním místě

Tato forma představení naší firmy má, kromě autentičnosti a přitažlivosti, ještě jednu velkou výhodu, a tou jsou velmi nízké náklady. Od videí na Periscope je očekávána autentičnost. Nikdo zde nelpí na bezchybném make-upu, vysoké kvalitě videa ani vycizelovaném scénáři. Ve srovnání s vytvořením kvalitního náborového videa – kde jsme s náklady minimálně na desítkách tisích korun, jsou náklady na využití Periscope nesrovnatelně nižší. Poměr cena/výkon tedy vychází ve prospěch Periscope.

V Česku náborovou kampaň pomocí Periscope zatím ještě nikdo nezkusil. Je to trošku škoda. Ale zároveň výhoda pro vás. Právě vy můžete být první. Rádi se pak o vašich zkušenostech dozvíme. A rádi o nich napíšeme v některém z našich dalších článků na toto zajímavé téma.

* Lidi, kteří video vysílají, nazýváme v tomto článku „broadcastery“, neboť český doslovný překlad „moderátor, hlasatel“ nám, v tomto případě, nepřipadá úplně přesný.

Nejdůležitější použité zdroje:

http://linkhumans.com/blog/periscope-social-hr-lars-schmidt

https://medium.com/@periscope/periscope-by-the-numbers-6b23dc6a1704

http://vyhnankova.cz/periscope-5-tipu-pro-zacinajici-uzivatele/

https://365tipu.wordpress.com/2015/01/17/tip-017-prehled-socialni-siti-medii-a-sluzeb-vcetne-poctu-uzivatelu-celosvetove/

http://media.fb.com/2015/08/05/introducing-live-for-facebook-mentions/

 http://followbubble.com/article/63-lesk-a-bida-periscope?mc_cid=44a233cc9b&mc_eid=0cfe69971a

Dále si přečtěte: 

1) Nábor se mění v přitahování. Budujte vztahy!

2) Employer branding není disciplína pro HR

3) CEOs na sociálních sítích

4) HR Marketing s rozpočtem 0,- Kč

5) Náboru odzvonilo

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.