Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Nábor se mění v přitahování. Budujte vztahy!

Lépe už bylo

V následujících letech nás v České republice čeká propad počtu ekonomicky aktivních obyvatel (viz obrázek níže) daný vývojem demografické křivky a také postupná změna preferencí lidí při výběru zaměstnavatele a jejich očekávání, související s nástupem generace Y. To, co fungovalo v náboru před pár lety, nefunguje tak dobře (pracovní portály, kariérní veletrhy). Společnosti, které nezačnou systematicky pracovat na budování své značky na trhu práce, budou mít za pár let velké problémy. Už jen proto, že mnoho společností v ČR na své přitažlivé zaměstnavatelské značce pracovat začalo.

Obsah, který pomáhá

V tomto článku vás seznámíme se dvěma příklady z praxe - přístupy, které pomáhají vytvářet vztahy s kandidáty na trhu práce prostřednictvím obsahu.

S tím, jak tvořit smysluplný obsah, jsme vás seznámili v článku Rovnice přitažlivé náborové komunikace – 3. díl (smysluplná komunikace). Chci nyní pouze zopakovat náš ověřený recept, klidně si zapište :) 3x pomáhej + 2x bav + 1x informuj. Jak už rovnice napovídá, jsme přesvědčeni o tom, že obsahu, který pomáhá, by mělo být nejvíce, a toho, který jen informuje, naopak nejméně.

Ptáte se, jak jsme tento recept ověřili? Mimo jiné taky sami na sobě! :) Začali jsme před dvěma lety konferencí Brand Mixer, na které jsme představili marketingový & obchodní přístup k náboru - koncept značky zaměstnavatele - personalistům. Od té doby pořádáme otevřené workshopy, snídaně, přednášíme na konferencích a především - každý týden píšeme článek na náš blog. Snažíme se přinášet inspiraci ze světa značek zaměstnavatelů, tipy na náborovou komunikaci, úspěšné případové studie. (Dejte nám prosím vědět, jak se nám to daří. Děkujeme.) Každý měsíc sestavujeme newsletter s tím nejlepším, co jsme upekli. Každý měsíc se nám ozve několik nových firem. Žádný aktivní obchod, placenou inzerci, inmaily, PPC kampaně ve vyhledávačích nebo na sociálních sítích, billboardy, reklamní spoty v rádiích, apod. neděláme.   

Malý příklad z české praxe

Česká společnost podnikající v oblasti služeb s 1 500 zaměstnanci nabízí doplnění vzdělání, rekvalifikaci, formou týdenního - veřejného - bezplatného workshopu. Tržní cena takového kurzu se pohybuje kolem 20 tis. Kč. Přihlásit se může každý, podmínkou je "dobrá znalost angličtiny a kladný vztah k technice". Workshop probíhá každý měsíc. Každý měsíc projde workshopem několik absolventů. Nemají žádný závazek vůči pořadateli (reciproční závazek pomiňme). Ti nejlepší dostanou nabídku práce. Někteří jí přijmou, většina ne. 

Velký příklad ze světa

Společnost PwC pravděpodobně znáte. Jedna z největších poradenských firem na světě, 200 000 zaměstnanců. A přesto mnoho lidí PwC stále vidí jen jako účetní firmu. A to je problém v okamžiku, kdy firma potřebuje nabírat i jiné profese než jen "účetní". A tak připravili (trvalo jim to 18 měsíců) nástroj - webové stránky - CareerAdvisor. Jedná se o místo, kam lidé - především studenti a absolventi univerzit - mohou jít pro radu, jak naložit se svou kariérou, udělat si osobnostní testy, identifikovat své silné stránky. Pro PwC je to nástroj, jak si kandidáty "zahřát", vytvořit si s nimi základ vztahu předtím, než s nimi začnou komunikovat přímo. Dopodrobna se se stránkami můžete seznámit v článku PwC’s Bold New Employer Brand Tactic: A (Legitimately) Helpful Career Advice Site.

Co s tím?

Říkáte si, že to jsou velké bohaté... společnosti, které si to mohou dovolit? Že na to nemáte ani čas, ani sílu, ani peníze? Předpokládám, že jako firma máte nějaké CSR projekty a aktivity, kterými pomáháte potřebným lidem, komunitám, přírodě. Tak proč nepomáháte lidem na trhu práce, i těm zaměstnaným, studentům, absolventům... například tím, že je něco naučíte? Že se s nimi podělíte o své zkušenosti, které jim mohou pomoci v jejich (pracovním) životě? A nemusí to nutně souviset s vašim oborem a podnikáním. Podívejte se, co lidi zajímá například přes kurzy na naucmese.cz - Kurz jízdy na in-line bruslích, Co by jste měli vědět než se pustíte do stavby svého vysněného domu, Cesta k harmonickému vztahu nebo Rozuměj vínu a porozumíš sobě... Pak se teprve zamyslete, jak to spojit s vašim byznysem. Bolí to, já vím. Ale věřím, že na něco přijdete.

Můj partner v předchozím podnikání říkal: "Nečekám pomoc od lidí, kterým pomůžu. Vrací se mi od úplně jiných lidí." A takový "reciproční model" pro svět, ve kterém se nábor transformuje do přitahování, vám mohu jen doporučit.

Hezký zbytek prázdnin.

Dále si přečtěte:

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.