Autor: Klára Thielová Akce 28. 4. 2020

Onboarding aneb Vítej do party

První den v práci - zážitek nebo failure?

První den v nové práci je důležitým okamžikem v budování značky zaměstnavatele. Jak připravit "nalodění", na které se nezapomíná?

Noční můra může mít mnoho podob. Snadno se v ni může proměnit i první den v nové práci. Společně se skupinkou dalších kolegů, nervózní, spousta nových informací... „Můžu si někde připravit kávu...? Ta plechovka je erární nebo soukromá? A pročpak nám tohle všechno vlastně říkají, když ještě nevíme, kde vlastně a s kým budeme pracovat...? Ehm, a co mám dělat s tímto dokumentem? Na koho se může obrátit pro radu? Mám se ptát šéfa nebo Karla...?“ Tuto situaci jsme už zažili téměř všichni.

Jak na to, aby se nástup do nové práce stal snem, na který bude uchazeč rád vzpomínat, a my rovněž – neboť jsme významně posílili pozitivní vztah k naší zaměstnavatelské značce, nám ve svém obsáhlém článku - Onboarding aneb vítej do party - plném praktických a uchopitelných příkladů poradí Matěj Matolín (www.lovec-hlav.cz). Pojďme na to.

Onboarding, New Hire Orientation, Adaptační program

Téma, které úzce souvisí s náborem, je on-boarding, nebo-li adaptační program. Je prokázané, že kvalita adaptačního procesu má dopad na spokojenost, motivaci a stabilizaci nových zaměstnanců. Adaptaci je možné pojmout velmi široce, jako proces trvající až jeden rok a zahrnující různá školení, on the job development, stáže a podobně. Každý trainee program je de facto adaptačním programem. Pro účely tohoto článku zúžíme onboarding pouze na cca první týden po nástupu. Nejprve ale video, jak by onboarding vypadat neměl:

Princip 4C

Pro definování adaptačního programu se často používá princip čtyř C.

  • Complience – základní úroveň – jde o naplnění administrativních a pracovněprávních požadavků, jako seznámí s klíčovými směrnicemi, vyplnění osobního dotazníku, proškolení BOZP apod.
  • Clarification – vysvětlit zaměstnanci, co je obsah jeho práce a jaká jsou na něj očekávání.
  • Culture – široká oblast pokrývající znalost firmy a jejich produktů, obchodních cílů, formálních a neformálních norem chování.
  • Connection – navázání důležitých vztahů s kolegy a klíčovými spolupracovníky

Onboarndigový program má za cíl nejen předat informace, ale vyvolat pozitivní emoce. Nejlépe to shrnuje slogan: Sustain the Excitement – They impressed you, now it is your Turn

Před nástupem

V den nástupu a bezprostředně po něm je člověk zahlcen novými informacemi a schopnost vše vstřebat je omezená. Proto je dobré informace dávkovat a některé předat už před nástupem. Využijme toho, že poslední dny ve staré práci jsou trošku volnější, takže je čas se s informacemi seznámit.

Můžeme poslat firemní brožuru, časopis, informace o firmě, dokumenty k vyplnění, organizační strukturu firmy a další. Je vhodné zaslat pěkný uvítací dopis, kde nováčkovi povíme, jak moc se na něj těšíme a co ho bude v prvních dnech čekat. Můžeme dopis poslat e-mailem a nebo jej vyvěsit na firemním blogu, jak v tomto případě.

To jistě působí lépe než zpráva ve stylu: dne 1/3 se dostavte v 9:00 na recepci. S pozdravem, Nováková.

Jako odstrašující příklad vidím tento materiál. Vyplň formulář do 24 hodin, první den tě čeká test na drogy, sejmutí otisků prstů… Takhle nějak si představuji nástup k výkonu trestu.

Celý článek si můžete přečíst zde.

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.