Značka zaměstnavatele – Představení se na trhu práce
Jak se prodat jako zaměstnavatel na trhu práce
Číst víceProgram doporučení je ve firmách hojně používaným náborovým prostředkem. Podle našeho výzkumu Aktuálních trendů HR marketingu v ČR pro rok 2015 jeho popularita mezi personalisty meziročně vzrostla z 8 % na 17 %. My pekaři však vidíme, že je to stále značně nedoceněný nástroj. Vlastně je to taková popelka prostředků náboru. A to chceme změnit. Tento článek z velké části čerpá z případové studie, programu doporučení, který jsme připravili pro jednoho našeho klienta.
Jak vyplývá z výzkumu společnosti Jobvite a ukazuje následující obrázek, přes program doporučení přichází pouze 7 % uchazečů, ze kterých se však „rekrutuje“ celých 40 % nových zaměstnanců!
To však není všechno. I v ostatních parametrech je program doporučení daleko před svými konkurenty:
Více o programech doporučení si můžete přečíst v článcích Program doporučení – proč vůbec a jak lépe? a Program doporučení – náborový prostředek budoucnosti.
Má-li být program doporučení 2.0 úspěšný, je na začátku nutné pracovat na tom, aby lidé chtěli doporučovat (a věděli, co o svém zaměstnavateli říkat), abychom zvýšili jejich „angažovanost“. Proto je nutné klást velký důraz na motivační faktory, začlenění zábavy a v neposlední řadě i na intenzivní komunikaci o programu doporučení ve firmě.
Jak praví známá poučka a praxe potvrzuje – mohu řídit jen to, co měřím. Úplně na začátku tedy stojí za to zmapovat si, kolik procent kandidátů nám přichází na doporučení teď, a vytipovat si, které pozice přesně potřebujeme obsazovat, a to kvůli účinnému zacílení programu doporučení. V optimálním případě si taky vyčíslíme, kolik nás stojí získání námi požadovaného kandidáta jinými prostředky, například přes personální agenturu. Nezapomeňte však, že se hraje také o kvalitu nových zaměstnanců, jejich trvalou úroveň chtění (angažovanost), rychlost náboru (i čas jsou peníze...) a úroveň fluktuace nových zaměstnanců. Odtud se odvíjí další bod – zjištění či určení množství finančních prostředků a časové dotace, které hodláme do programu doporučení 2.0 investovat, protože ač velmi účinný, zadarmo to nebude. Pokud máme hotovo, je na čase odpovědět si na klíčovou otázku...
Hlavní myšlenky nového programu doporučení vycházejí ze změny motivace k zapojení zaměstnanců – od finanční odměny k jiným motivátorům – aneb proč bych měl doporučovat:
Hra, ve které doporučovatelé sbírají body a při dosažení určitého počtu bodů získá jednotlivec i tým nějaký jedinečný zážitek. Vaši zaměstnanci se například mohou proměnit v lovce lebek a sbírat „skalpy“. Body se připisují za každý získaný životopis, pozvaného kandidáta, přijatého kandidáta, přijatého kandidáta po zkušební době a po jednom roce (další metriky si můžete nastavit dle libosti).
Nabízí se nám hojná paleta možností. Čím více jich využijeme, tím lépe, neboť spolu vzájemně souvisejí, doplňují se a podporují. Hlavně však:
Extrémně důležitá je zde rychlá zpětná vazba pro jednotlivé doporučovatele, aby měli informaci, jak si jejich kamarádi-kandidáti vedou, a mohli své doporučování zlepšovat.
Důležitým podpůrným a stmelovacím prostředkem programu doporučení 2.0 jsou rituály, kdy budou například nejlepší doporučovatelé vyznamenáni 1x měsíčně před „nastoupenou jednotkou“, poděkuje jim někdo z managementu, dostanou něco originálního a po celý měsíc se budou pyšnit nějakou speciální výsadou, obnášející například nošení speciálních triček či mikin („žlutých trikotů“) vytvořených pro nový program doporučení.
Pokud nový program doporučení doplníme i vyladěným obsahem náborové komunikace, v optimálním případě i textově a graficky „vyšperkovanými“ náborovými inzeráty a pro jednotlivé pozice vytvořenými unikátní obrázky či bannery, je úspěch zaručen.
Proč tedy program doporučení 2.0 nevyužít a nezjednodušit si tak práci...?
Dále si přečtěte:
1) Značka jako magnet, motor a tmel
2) Spouštěče změny zaměstnání v ČR
Jak se prodat jako zaměstnavatel na trhu práce
Číst víceEmployer Branding Experience 2019. Tahle konference zraje jak víno. Letos je opravdu na co se těšit…
Číst vícePár tipů, jak z výsledků průzkumu vytěžit maximum a skutečně ovlivnit angažovanost ve vaší firmě.
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.