Autor: Jiří Landa Myšlenky 28. 4. 2020

Prolomte ledy obsahem

Pokud chce dnes soukromá vysoká škola uspět a nabírat stále nové studenty, potřebuje je zaujmout a být s nimi v kontaktu. K tomu je potřeba tvořit a šířit ten správný atraktivní obsah komunikace.

S koncem léta a nástupem nového akademického roku jdou soukromé vysoké školy na steč. Je tu zas na další rok poslední možnost ulovit nové studenty. Na mušku se dostávají zejména ti absolventi středních škol, kteří se nedostali na tu svou vysněnou výšku a samozřejmě ti nerozhodnutí, kteří váhají zda jít vůbec dále studovat. S klesající demografickou křivkou prostě potenciálních „zákazníků“ ubývá a boj o ně je proto stále tvrdší.

Reklama může zaujmout. Podle čeho si však má takový čerstvý maturant vybrat?

Všechny školy nám nabízejí zářnou budoucnost a perspektivní obory. Skoro jako politici, snažící se na plakátu hned vedle získat voliče v komunálních a senátních volbách. Bude to však stačit? Může se snad na základě takové reklamy někdo do konkrétní školy zamilovat a snít o tom, jak s ní spojí svých příštích několik let života?

Kdo chce zapalovat, musí sám hořet

Charismatické značky přitahují lidi. My v Brandbakers věříme, že k vybudování takové značky je potřeba více než sexy inzerát. Je potřeba systematicky a dlouhodobě říkat lidem proč, jak a co děláte. Jde o to, být se svým publikem neustále v kontaktu. Bavit jej, inspirovat, pomáhat, informovat. Důležitým prostředkem na této cestě ke vztahu mezi značkou a jejím publikem je atraktivní obsah komunikace. Autentický, zábavný, inspirativní, který vašemu publiku něco dá a který vám pomůže získat jeho sympatie.

Když vysoká škola začne tvořit vlastní obsah komunikace

Máme to štěstí, že již dva roky spolupracujeme s Vysokou školou obchodní v Praze (VŠO). Začalo to tvorbou značkové strategie, následovaly studijní veletrhy,  roadshow prezentací na středních školách, sběr zákaznických kontaktů, direct marketing a sales kampaně.... Prostě onu mozaiku značky VŠO společně skládáme dílek po dílku. Důležité je, v průběhu celého toho procesu jsme postupně více a více zatahovali do hry vedení, pedagogy, zaměstnance školy a především samotné studenty. Postupně se přidávají zajímaví lidé a firmy z oboru, pro které je VŠO líhní talentů.

Když spojíte takovou hromadu zajímavých lidí, jejich příběhů a názorů, začne se zajímavý obsah tvořit všude kolem vás. Pak jde už jen o to, umět ho pochytat, dát mu ten správný tvar a vyslat jej k tomu správnému publiku značky.

A tak jsme na půdě školy vytvořili redakční radu, tedy skupinu těch nejzapálenějších, kteří rádi přispívají a dělí se o své myšlenky a názory a začali tvořit. Samozřejmě pod vedením zkušeného editora. Další lidé se postupně přidávají.

Data a zase data

Celou dobu jsme sbírali data – databáze středních škol, kontakty na jejich ředitele, informace o tom z jakých středních škol chodí na VŠO nejvíce studentů, marketingově využitelné kontakty středoškoláků získané na prezentacích, veletrzích či dnech otevřených dveří. To vše jsou klíčová data, jejichž sběru a aktualizaci se nepřetržitě věnujeme a která nám umožňují komunikovat cíleně a nestřílet bezhlavě kolem sebe.

To správné publikum a pro něj ten správný obsah

Kdo jsou ti, se kterými chceme budovat vztah? Co je zajímá a jaká forma komunikace je pro ně ta správná? Tyto, pro marketingovou komunikaci standardní, otázky jsme si museli zodpovědět i my.

Rozhodli jsme se cílit na 3, z pohledu značky VŠO klíčové, skupiny.

       1. Časopis pro studenty VŠO

To, jak svou školu vnímají a co o ni šíří mezi lidmi ve své sociální skupině je tou nejzásadnější referencí.

Tvoříme proto obsah komunikace jim na míru. Informace od vedení školy, představení pedagogů, příspěvky a názory studentů, zajímavosti z oboru, úspěchy studentů, inspirativní kariérní příběhy absolventů školy, rozhovory s úspěšnými lidmi ze světa businesu, večírky, studentské akce a spousta dalších informací, které jsou pro vysokoškoláka užitečné, inspirativní i zábavné. To vše jsme namíchali do studentského časopisu Guideamus, který vychází jako čtvrtletník a jehož první číslo si můžete prolistovat zde.

2. Newsletter pro ředitele středních škol

Během stovek prezentací studentů VŠO na půdě středních škol jsme měli možnost zblízka poznat ředitele středních škol. V drtivé většině jsou to velmi milí lidé, kterým skutečně záleží na tom, jaká budoucnost jejich maturanty čeká. Potřebujeme jejich doporučení, na nich záleží, zda se VŠO bude moci na půdě jejich školy prezentovat.

Proto jim ve svém newsletteru, VŠO přináší informace z aktuálního dění. Názory pedagogů, příklady úspěšných studentů a absolventů, rozhovory s úspěšnými lidmi z oboru.

První vydání newsletteru:

Představovací brožura VŠO: 

3. Newsletter pro středoškoláky

Z řad studentů se podařilo vytvořit sehrané dvoučlenné týmy prezentátorů, kteří cestují po republice a představují svou školu středoškolákům. Mají si s nimi co říct, jsou jim bližší než zaměstnanci školy nebo nějaké marketingové agentury. Spousta práce, která ovšem přináší ovoce. Díky tomuto osobnímu kontaktu a řadě soutěží a dotazníků, které prezentace provázejí, se daří získávat osobní kontakty na tyto středoškoláky.

Pro ně tak vzniká newsletter, který jim představuje dění na VŠO, studenty, úspěšné absolventy, akce, kterých se na škole mohou zúčastnit, poskytuje jim důležité informace o přijímacím řízení apod.

Newsletter pro středoškoláky si můžete prohlédnout zde.

4. Sociální sítě

Nedávno jsem slyšel, že sociální sítě jsou jako sex v pubertě. Všichni o nich mluví, ale nikdo pořádně neví jak to dělat. Sociální sítě jsou totiž především o obsahu. Autentickém, relevantním (tedy takovém, který někoho zajímá), správně načasovaném (hlavně s pravidelností), který je díky tomu hodný sdílení. Tím, že VŠO investuje energii do tvorby vlastního atraktivního obsahu komunikace, bude moci úspěšně komunikovat na sociálních sítích. A ty jsou z pohledu středoškoláka sakra důležité.

Na Facebook VŠO se můžete podívat zde.

Content marketing VŠO je zatím v plenkách. Dobrý start na dlouhé cestě k atraktivní značce má však škola už za sebou. Věříme, že s tímto přístupem získá brzy náskok nad těmi, kteří stále věří, že inzeráty a plakáty stačí.

A co vy? Už jste do své komunikační strategie zařadili i tvorbu vlastního obsahu komunikace?

Dále si přečtěte:

1) VŠO - veletrhy vzdělávání, první rande mezi studenty a školou

2) VŠO - jak získávat studenty v době, kdy jich ubývá?

3) Absolventi = nedostatkové zboží

4) Aby značka hořela, musí někdo škrtat sirkami

5) Jak na firemní sociální sítě? Prostě začněte něco dělat

 

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.