Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

16 způsobů, jak během náboru oslnit kandidáty

Článek Chantalle Jones nás zaujal svými praktickými tipy, jak zážitek kandidáta zlepšit a tak vám přináše jeho překlad; v originálu si jej můžete přečíst zde.

Vždycky se díváme na nábor z obchodního hlediska. Jak nejlépe přilákat kandidáty, jak urychlit a zefektivnit celý náborový proces nebo jak bychom mohli našim liniovým manažerům usnadnit náborové rozhovory?

Ale co kandidáti? Proč se je nesnažíme ohromit?

Podívejme se nejdříve na náborové statistiky z pohledu kandidátů:

27% z těch, pro které byl nábor negativním zážitkem, by aktivně odrazovali kolegy od toho, aby se ucházeli o práci v dané společnosti

30% z těch, kteří nábor vnímali negativně, by nevyužili služby ani si nekoupili výrobek oné značky

32% kandidátů šíří své špatné zkušenosti dál

Po přečtení těchto faktů mě napadá otázka, jak je možné, že lidé vůbec vnímají nábor tak negativně?

Ale ano, chápu to. Musíte projít stovky životopisů, absolvovat několik rozhovorů, vyjednávat, abyste vyhráli. Proč by ale měli kandidáti trpět?

Zamyslete se nad tím. Veškerý čas věnujete budování a prezentování skvělé zaměstnavatelské značky a firemní kultury, a to všechno nakonec zničíte během příštího náboru.

Když najímáte, vaše společnost soupeří s těmi nejlepšími společnostmi v byznysu. Pokud budou kandidáti vnímat rozhovor jako skvělý zážitek, pomůže vám to se od konkurence odlišit a zazářit.

Když plánujete svůj náborový proces, musíte vše podřídit kandidátovi. Rádi bychom vám dali pár tipů, jak využít technologie k tomu, abyste vylepšili komunikaci s kandidáty a učinili z náboru ten nejlepší zážitek.

Videa

  • ‘Seznamte se s personalistou’ – pošlete kandidátům krátké video s člověkem, který s nimi povede rozhovor. Je to milé, osobní a mělo by to pomoci kandidátům uvolnit se a připravit se na pohovor.  
  • Použijte videa k propagování firemní kultury. Můžete je vložit do popisu práce, na sekci „Volná místa“ vaší webové stránky, na sociální média nebo na Youtube. Pokuste se potencionální kandidáty nadchnout ještě předtím, než se rozhodnou ucházet se u vás o práci. Videa pomohou kandidátům ohodnotit se a zjistit, jestli by zapadli do společnosti
  • Zprávy na videu od současných zaměstnanců začínají být velmi populární. Pomáhají potencionálním kandidátům pochopit, co mohou denně od týmu očekávat a jaké typy lidí tato společnost najímá
  • Po skončení rozhovoru, pošlete kandidátovi jeho pohovor natočený na video jako zpětnou vazbu. Kandidát ho pak může použít k tomu, aby se zlepšil, nebo si ho uchovat jako milou vzpomínku na svůj další rozvoj
  • Jakmile kandidát přijme pracovní nabídku, můžete mu také poslat video, ve kterém ho „přivítáte na palubě“. Zapojte do něj celý tým, aby se kandidát cítil vítaný a mohl začít pracovat bez větších zádrhelů

Mobilní telefon

  • Jakmile se začne blížit datum pohovoru, pošlete kandidátovi smsku, ve které mu připomenete čas a datum pohovoru. Nejen, že tím zpříjemníte jeho náborový zážitek, ale také tím snížíte počet kandidátů, kteří se ani nedostaví. Nezapomeňte jim také sdělit, jak moc se na ně těšíte
  • Lidé jsou dnes zvyklí mít všechno okamžitě. Proč by to nemělo platit i o zpětné vazbě pohovoru? Až budou na cestě domů, pošlete jim vzkaz, ve kterém jim poděkujete za návštěvu a zároveň jim dáte časový rámec, během kterého jim pošlete formální odpověď 
  • Poslat obrázek kancelářské budovy je možná zvláštní, ale je to velmi snadné a hodně jim to pomůže
  • Pokud se rozhodnete pozvat je na pohovor, pošlete jim smskou časový harmonogram, aby věděli, co můžou očekávat, a mohli se co nejlépe připravit. Mělo by se to projevit na vyšší kvalitě pohovorů 
  • Jakmile kandidát přijme pracovní nabídku, pošlete jim kontaktní informace na jejich přímé nadřízené a příslušná oddělení. Je to skvělý způsob, jak otevřít komunikační kanály a vyvolat v kandidátovi pocit, že je součástí týmu ještě předtím, než nastoupí

Sociální média

  • Vytvořte komunitu pro talenty, kde mohou potencionální zaměstnanci a stávající kandidáti klást otázky přímo „skutečným“ zaměstnancům, a to během jakékoliv fáze náborového procesu
  • Ukažte jim na internetu svou firemní kulturu, hodnoty, poslání a náborový proces, aby si ho mohli projít ještě před tím, než se rozhodnou ucházet se o práci. Mělo by to zvýšit kvalitu žadatelů, protože lidé tak budou schopni lépe posoudit na základě předložených informací, jestli se na danou pozici hodí
  • Představte své zaměstnance, jejich angažovanost i to, že se mají u vás dobře. Ukažte jim také další možnosti profesního růstu
  • Jakmile kandidát přijme nabídku, poproste svůj tým, aby si přidali svého nového kolegu na sociální sítě a přivítali ho
  • Tohle je základ, ale málokdo to dělá – jakmile se kandidát začne ucházet o pozici, navažte s ním kontakt a zůstaňte ve spojení (i když neuspěje)
  • První den v práci jim popřejte skrze Twitter hodně štěstí. Využijte webové aplikace pro sociální média, jako je například Hootsuite. Pomohou vám zorganizovat a naplánovat vaše příspěvky na sociální sítě

Jak vidíte, způsobů, kterým můžete zajistit kandidátům příjemný náborový zážitek, je hodně a nepotřebujete na ně ani velký rozpočet ani velké HR oddělení.

Technologie urychlila, zlepšila a zefektivnila spoustu procesů a nábor by neměl být výjimkou. 

Oslňte kandidáty zábavným, osobním a odlišným náborovým procesem. Tím přilákáte skutečné hvězdy a zároveň zvýšíte svou zaměstnavatelskou prestiž. 

Snad vás budou následující statistické údaje inspirovat k tomu, abyste přehodnotili svůj nábor a vybudovali nový, úžasný a moderní postup:

40% těch, pro které byl nábor pozitivním zážitkem, ale nebyli přijati, by začalo využívat více služeb a kupovat i více výrobků této společnosti

61% těch, pro které byl nábor pozitivním zážitkem, by aktivně podpořilo kolegy ucházet se o práci v této společnosti

50% kandidátů se dělí o své pozitivní zážitky

Dále si přečtete: 

Zážitek nade vše

Nejlepší náborový trychtýř

Manuál zaměstnance - náborový nástroj?! 

5 chyb v náboru, které mohou zničit vaši firemní kulturu

Skvělý kariérní web za jediný den

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.