Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Program doporučení - náborový prostředek budoucnosti

Programy doporučení (PD) v náboru mají téměř všechny firmy. Málokde však fungují dobře. Většinou začínají a končí na odměně pro zaměstnance, který nového kolegu doporučí. Zdá se, že to nestačí (s příklady pěti úspěšných PD se můžete seznámit zde).

Fungují!

Nejlepší programy doporučení přivádějí do firem až 50% nových zaměstnanců. Z pohledu budování značky se jedná o mimořádný nástroj pro předávání značkového zážitku uchazečům a budování značky zaměstnavatele. Když vám o pracovní příležitosti řekne váš kamarád nebo známý, protože chce do "své" firmy přivést ty nejlepší lidi, je to nejdůvěryhodnější forma sdělení s nejlepším efektem.

Výzkum společnosti Jobvite - Job Seeker Nation Study 2014, kterého se zúčastnilo 2.135 aktivních uchazečů o práci, přinesl mimo jiné tyto informace o cestách k novému zaměstnání:

 

 

Z pohledu náboru shrnul důvody, proč se PD zabývat - Dr. John Sullivan:

  1. Objem náboru - PD jsou zdrojem č.1 v objemu náboru. *&***
  2. Kvalita nováčků - PD jsou také zdrojem č.1 v parametru kvality. *
  3. Rychlost náboru (od žádosti po přijetí) - PD jsou také nejrychlejším zdrojem pro obsazení pozice, časy náboru jednotlivých kanálů: 29 dnů pro PD, 39 dnů pro pracovní portály a 45 dnů pro kariérní stránky. **
  4. Průměrná délka zaměstnání nováčků po jednom roce - PD jsou č.1 s 46% setrvání po jednom roce v porovnání s 33% v případě kariérních stránek a 22% u pracovních portálů. **
  5. Průměrná délka zaměstnání všech nováčků po dvou letech - PD jsou č.1 se 45% setrvání po dvou letech v porovnání s 20% v případě pracovních portálů po dvou letech a 14% setrvání po třech letech. **
  6. Procento všech uchazečů - PD tvoří pouze 6,9% uchazečů. **
  7. Procento nováčků - 46% všech nově přijatých zaměstnanců ve firmách s nejlepšími PD tvoří doporučení ****, zatímco ostatní firmy se pohybují v intervalu od 28% *** do 39,9 všech nováčků. **
  8. Ukazatel uchazeč-nováček - PD jsou č.1, když 1 ze 3 uchazečů je přijat v případě nejlepších firem a 1 z 10 v případě průměrných firem. Můžete to porovnat s ukazatelem uchazeč-nováček všech zdrojů, který je 1 z 18. ****
  9. Náklady na přijetí nováčka - náklady pracovních portálů v průměru činí 1.671 USD oproti nákladům PD ve výši 2.306 USD. ****
  10. Dopady na parametr různosti - navzdory starým mýtům o negativním dopadu PD na různost (především rasovou a věkovou), PD byly č.1 jako nejproduktivnější zdroj pro různost nováčků, s velkým náskokem před pracovními portály, spřízněnými skupinami a veletrhy pracovních příležitostí zaměřených na různost. ***

Zdroje:

            *           Staffing.org 2011

            **         Jobvite index 2012

            ***        CareerXroads 2011 – 2012

            ****       Dr. John Sullivan and Associates research 2008-2011

Celý jeho článek v originálu si můžete přečíst zde.

Složení týmu

Personalisté můžou v oblasti náborové komunikace - doporučování - spolupracovat s několika skupinami zaměstnanců. Nováčci jsou jednou z nich. Většinou mají spoustu nadšení a energie a je škoda nenastavit spolupráci již od začátku. Staří harcovníci, kteří hrdě nosí dres "svojí" společnosti a jen málo chybí, aby si její logo nechali vytetovat na levou paži, jsou druhou skupinou. Poslední, často opomíjenou skupinou jsou uchazeči, které si nevyberete. Vaše chodící pověst, kterou můžete mít takřka zdarma. Je však nutné jim zprostředkovat zážitek, na který jen tak nezapomenou. Třeba prostřednictvím rychlé a osobní komunikace v průběhu a po skončení náborového procesu, příjemného osobního rozhovoru či originálního assessment centra.

Výběr ambasadorů

Až začnete dávat dohromady svůj tým ambasadorů, ozřejměte jim situaci - jaký máte problém. Ať všichni vědí, jaká je situace v náboru. Dejte jim na vědomí, že to chcete změnit a že potřebujete jejich pomoc. Získejte podporu od těch, kteří mají vliv (opinion lídři) a pravomoci a peníze (manažeři). Každý sleduje jiný cíl (ušetřit, nestarat se, mít dobré kolegy...).

Oslovte lidi otevřenou interní komunikací a neslibujte peníze. Počkejte si na dobrovolníky, kteří chtějí pomoci. Budou to vaši ambasadoři, kteří vám následně pomůžou s interní komunikací, tvorbou značkového obsahu, šířením jména společnosti a otevřených pozic, účastí na veletrzích, dnech otevřených dveří, stanou se tvářemi firemních náborových materiálů a video rozhovorů o své skvělé firmě.

Vlajka a hymna

Každý tým má svou hymnu. Než začnete psát noty, napište její slova. Vytvořte a sjednoťte se na obsahu náborové komunikace. Zejména na tom, o čem vaše firma je, proč u vás stojí za to pracovat, v čem jste jako zaměstnavatel jedineční. Podívejte se, jak komunikuje vaše konkurence a jak vy. Diskutujte - hodně. Jaký by měl být váš kolega (charakterově), kde se naši noví kolegové pohybují (kde je můžete oslovit).

Zjistíte-li diskusemi a dotazníky, že vnímání vaši značky zaměstnavatele není takové, jaké by jste si přáli, udělejte nejdříve domácí úkoly. Když nemáte dobrý produkt, nemáte co prodávat. Můžete využít re-klamu, ale servery jako glassdoor.com jsou čím dál používanější a možná se na nich dočtete už i o vaši společnosti.

Podporujte tým

Váš tým ambasadorů bude potřebovat vaši podporu. Vytvořte přehledný sumář nejdůležitějších argumentů vaší zaměstnavatelské značky na jedné stránce nebo interní brožurku pro všechny zaměstnance. Můžete se také odhodlat k vydání náborového časopisu podobně jako to udělala nábytkářská společnost JYSK, která jím získala velkou pozornost. Pomůže také zajímavý obsah na firemním LinkedIn profilu, který můžou ambasadoři jednoduše sdílet a lajkovat. Nebo on-line aplikace Jobote, která generuje pro otevřené pozice posty na sociální sítě.

Odměna

Největší odměnou pro sportovní fanoušky jsou dobré výkony jejich týmu... A když se po zápase přidá ještě děkovačka a dresy letí na tribunu, přichází sedmé nebe. Stejně tak vy můžete pracovat se základními věcmi jako osobní poděkování šéfa, setkání s top managementem, visibilitou ambasadorů v rámci firmy. Když budete chtít investovat více, můžete přidat týden dovolené, soutěž o náboráře roku, poukázky na vzdělávání nebo víkendový výlet. A nezapomeňte je alespoň občas přizvat k náborovým rozhovorům a zeptat se na jejich názor. Pro pragmaticky uvažující ambasadory (bude jich minimum) zbývá ještě skutečnost, že se také třeba něco nového naučí a získají lepší pozici uvnitř firmy.

Před spuštěním

Než vypustíte ambasadory do terénu, promyslete si, které pozice chcete do PD zahrnout. Fokus se vyplatí. Šetřete touto těžkou zbraní na klíčové a těžko obsazované pozice.

10 nej důvodů, proč se do vybudování PD pustit a další zajímavé informace o PD zjistíte v prezentaci společnosti ZALP.

Dále si přečtěte:

Zážitek nade vše

Jak jsem k sobě hledal markeťáka

Vyprávějte příběhy, lidé vám budou lépe rozumět

Cože?! Nábor bez náborových inzerátů?!

Nábor talentovaných lidí na univerzitě v Berkeley

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.