Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

Představte vaše zaměstnance a nechte je říci proč ve vaší firmě pracují

Přinášíme již třetí díl našeho šestidílného seriálu věnovaného tipům na atraktivnější náborovou komunikaci. Cílem seriálu je představit náš pohled na 6 oblastí náborové komunikace, které považujeme za stěžejní.

  1. Umožněte kandidátům poznat skutečný život ve vaší firmě dříve, než vstoupí do dveří.
  2. Vysvětlete, v co věříte, jaké jsou vaše hodnoty a ukažte, jak se projevují v praxi.
  3. Představte vaše zaměstnance a nechte je říci proč ve vaší firmě pracují.
  4. Pochlubte se vašimi jedinečnými benefity originální cestou.
  5. Vyprávějte lidem váš příběh.
  6. Zapojte do prostředků náborové komunikace sociální sítě a udělejte to promyšleně

V tomto díle se budeme věnovat představování zaměstnanců v náborové komunikaci.

Možná se hned na úvod ptáte: “Má to nějaký smysl? Zajímají naši zaměstnanci a jejich názory někoho? Nestačí použít pár tváří z fotobanky a ušetřit si čas?

My si myslíme, že to smysl má. Dokonce si myslíme, že je to mimořádně důležité, a to minimálně z těchto důvodů:

Zákazník je nevěřící Tomáš

Za dlouhá léta reklamního klamání si mnozí z nás vypěstovali jistou míru zdravé nedůvěry k informacím, které jsou nám předkládány. Zkrátka, již nejsme tak důvěřiví a ne náhodou je nejefektivnějším marketingovým nástrojem „slovo z úst“, tedy názor / doporučení jiného zákazníka. Věřte proto, že i vašeho kandidáta zajímají názory vašich zaměstnanců.

I vaše zaměstnance hřeje pocit důležitosti

Dobře si vzpomínám, jak jsme kdysi v reklamce, ve které jsem pracoval, přišli za naším klientem – jednou telekomunikační společností - s nápadem na kampaň, do které, coby představitele nabídky a kvality poskytovaných služeb, zapojíme zaměstnance firmy. Nejprve jsme si od marketingu vyslechli jak naivní jsme, když si myslíme, že v té partě cyniků vůbec někoho získáme, abychom nakonec řešili, podle jakého klíče vybrat ze zástupu nadšených zaměstnanců jen těch pár, které jsme pro kampaň potřebovali.

Zkrátka, pro většinu zaměstnanců je to pocit zadostiučinění a důležitosti, když mohou „reprezentovat“ svou firmu.

To mám jako představovat všechny zaměstnance?

Pokud je vás dvacet, tak proč ne?

Platí nicméně, že důležité je být relevantní. Kandidáta bude nejvíce zajímat jeho kolega na stejné či obdobné pozici a jeho nadřízený. Tím druhým kritériem vedle relevantnosti je pak nepochybně zajímavost příběhu. Máte kolegy, jejichž kariéra je opředena zajímavým příběhem? Třeba někoho, kdo začínal od píky jako nosič balíků, aby se nakonec vypracoval na top manažera? Pokud je to příklad, který vyjadřuje skutečné možnosti vašeho kariérního růstu, určitě takového kolegu i s jeho příběhem kandidátům představte.

Neschovávejte svůj top management a majitele

Nezapomínejte, že ryba smrdí od hlavy. Hlavními nositeli hodnot a firemní kultury jsou ředitelé, případně majitelé firem (pokud nejste velkou akciovkou).

Pro kandidáta je důležité poznat člověka, pro kterého bude pracovat a který ho bude vést.

Podle jakého klíče mám zaměstnance vybírat?

Potřebujete se rozhodnout, kterého z pěti vývojářů z IT oddělení kandidátům představit? Naše rada zní: „Dejte přednost ambasadorům“. Není to možná úplně jednoduché, ale pečlivě se zamyslete nad tím, jak moc ten který váš kolega za firmu dýchá, jak moc pozitivní je jeho vztah k práci, kterou dělá, jak šíří světem dobré jméno firmy. Pokud vyberete skutečně vhodného člověka, brzy se z něj může stát skutečný ambasador, který za „pouhé“ uznání a prostor, které jste mu dali,  osloví a možná i do firmy přivede řadu správných kandidátů.

Kde všude zaměstnance představit?

Míst, ve kterých můžete vaše zaměstnance představit je nespočet. Ve všech prostředcích a kanálech vaší náborové komunikace má smysl představovat zaměstnance a jejich názory.

Třeba ve vašem náboru používáte právě tyto komunikační kanály/prostředky:

  • kariérní web
  • blogy
  • videa na Youtube
  • sociální sítě
  • a nezapomínejte na assessment centra, veletrhy pracovních příležitostí
    či dny otevřených dveří pro absolventy

Co o zaměstnancích říkat, resp. co by oni měli říkat?

Je to jednoduché. Buďte ve své komunikaci, představování zaměstnanců nevyjímaje, především opravdoví (tedy říkejte a ukazujte věci tak, jak jsou) a relevantní (zjistěte, co kterou cílovku kandidátů zajímá, a takové informace jí předkládejte). Jo, a ještě jeden tip. Nesnažte se zaměstnance příliš režírovat a cpát jim slova do úst. Necítili by se dobře, nestáli by si za svými názory (nebyly by to jejich názory).

Vaši zaměstnanci jsou lidé a mají své příběhy. Je skvělé, když má kandidát možnost seznámit se se svými budoucími kolegy a jejich příběhy.

 

CHT Health Care Services představuje své zaměstnance, včetně top managementu velmi lidským (až překvapivě otevřeným) způsobem. Je uklidňující vědět, že můj budoucí šéf není dokonalý robot, ale člověk z masa a kostí, s rodinnou, koníčky.

 

Je důležité předložit kandidátům nabídku, tedy popsat hlavní důvody, pro které by pro vás měli chtít pracovat. Když to udělají zaměstnanci, získá vaše nabídka úplně jiný rozměr.

Třeba jako v případě L’Oréal, kdy na kariérní stránce Thrilling Careers at L’Oréal představují zaměstnanci po celém světě své vlastní důvody proč je skvělé pro tuto firmu pracovat. Tento koncept firma úspěšně praktikovala i na Fecebooku.

 

Není nad praktické příklady.

A tak, když představujete kandidátům úžasné možnosti kariérního růstu ve vaší firmě, ukažte jim, jak rostli a rostou jejich budoucí kolegové. Vaše možnosti se v jejich vnímání z kategorie „teoretické možnosti“ rázem přesunou do kategorie „skutečné možnosti“.

 

Chcete oslovit generaci blogerů zvyklých hojně sdílet své názory?

Pište svůj blog a zapojte do něj vaše zaměstnance. Jejich názory jsou pro takový typ kandidátů mimořádně důležité. Vaši zaměstnanci jsou komunitou a kandidát zvažuje, zda do ní chce patřit. Pěkným příkladem takového firemního blogu, prezentujícího názory zaměstnanců, je blog KPMG určený pro studenty vysokých škol. Jmenuje se Z podpalubí.

 

Příběhy skutečných lidí prodávají

Jsou nám zkrátka bližší než nějaká teorie. Pokud je nám příběh blízký, máme tendenci představovat si v něm sami sebe. V UPS to vědí a proto mají svou náborovou komunikaci na řidiče a manipulační pracovníky postavenou na příbězích vlastních zaměstnanců.

 

Když přichází nový hráč do fotbalového týmu, je samozřejmé, že předem ví, kdo budou jeho spoluhráči. V náboru zaměstnanců do firem to tak samozřejmé není. Přitom princip je úplně stejný jako ve fotbale. Nebojte se do své náborové komunikace zapojit vlastní zaměstnance s jejich tvářemi, jmény, příběhy a názory. Firmu a její kulturu přeci dělají lidé. 

 

Dále si přečtete:

1. díl - Nechte lidi nahlédnout dovnitř

2. díl - Představte své opravdpvé hodnoty opravdově 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.